Text

Kognitionsvetenskaplig grund för lärande och undervisning, 7,5 hp

  • Högskolepoäng 7,5 hp
  • Studieort Distans
  • Utbildningsnivå Avancerad nivå
  • Huvudområde Uppdrag av skolverket

Denna distansutbildning ges på uppdrag av Skolverket och är utformad så att du kan jobba samtidigt som du studerar. Kursen riktar sig till legitimerade lärare i F-6 och pågår mellan den 9 september - 31 december 2025.

Om kursen

Kursens innehåll har vetenskaplig grund inom kognition och evidensbaserade metoder för att främja alla barns/elevers lärande. Kursen utgår från deltagarnas erfarenheter av undervisning i olika stadier och i relation till olika ämnesinnehåll. Inom ramen för kursens aktiviteter ges deltagarna möjlighet till en gemensam grund i kognitionsvetenskap och fördjupning inom valfritt undervisningsinnehåll.

Särskild vikt fästs vid koppling mellan kognitiva modeller och tillämpning av dessa i lärares komplexa undervisningspraktik. Tanken är att deltagarna genom kursen ska få en variation av verktyg för att kunna främja alla barns/elevers lärande.

Centrala punkter i kursinnehållet:

  • grundläggande principer och centrala teorier för de kognitiva processerna
  • evidensbaserade metoder för läs- och skrivutveckling
  • evidensbaserade metoder för matematikutveckling, innefattande metoder med fokus på taluppfattning och talens användning samt problemlösning.
  • teorier om kognition kopplat till funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Anmälan

Anmälan – Kognitionsvetenskaplig grund för lärande och undervisning Länk till annan webbplats.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande principer och centrala teorier för kognitiva processer för informationshantering, inlärning, minne, språk, problemlösning och beslutsfattande, och vilka implikationer dessa har för undervisning.
  • visa förståelse för hur kunskaper om kognitiva processer kan förklara elevers lärandeprocesser och svårigheter som elever kan möta i sitt lärande.
  • redogöra för och diskutera evidensbaserade undervisningsmetoder med betydelse för lärande.
  • använda kunskaper om kognitiva processer och evidensbaserade metoder för att planera, genomföra och reflektera över undervisning som främjar lärande.
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter av kognitionsvetenskapliga teorier och undervisningsmetoder för att främja alla elevers lärande.

Kursen genomförs på distans med fem planerade kursträffar. Mellan träffarna arbetar studenterna aktivt med att genomföra anvisade kursaktiviteter.

Kursträffar

Kursträffarna genomförs klockan 15.00 – 18.00.

  • 15 september
  • 13 oktober
  • 3 november
  • 17 november
  • 15 december

Kursen innehåller tre examinerande moment. De utgörs av:

  • Obligatorisk närvaro vid seminarier, 2 hp
  • Skriftlig redovisning inom vald fördjupning, 4,5 hp
  • Muntlig redovisning av det skriftliga arbetet, 1 hp

För att stödja kursdeltagarna/studenterna i att bättre kunna ta till sig komplexa teorier och modeller i kognitionsvetenskap används studentaktiva undervisningsmetoder.

I undervisningen förekommer föreläsningar, lärarledda seminarier, och gruppaktiviteter. Utifrån valfri inriktning gör studenten en fördjupning innehållande en bakgrundslitteratur och utifrån det planerar, genomför och reflekterar över undervisning.

Kontakt