Bygg din examen i företagsekonomi

Genom att läsa fristående kurser i företagsekonomi på MDU har du möjlighet att skapa din kandidatexamen i ämnet. Du kombinerar kurser på olika nivåer och läser dessa i den studietakt du själv väljer – helt på distans.

Vem upplägget riktar sig till

Konceptet att bygga din egen kandidatexamen passar dig som vill studera på distans och på deltid. Kanske har du redan en befintlig examen i annat ämne och har ambitionen att komplettera den med en filosofie kandidat i företagsekonomi? Med det här upplägget har du möjlighet att studera utifrån dina förutsättningar och möjligheter. Du väljer själv studietakt och studieplan och kan studera oavsett vart du befinner dig i arbetslivet eller är bosatt.

Så skapar du din kandidatexamen i företagsekonomi

Filosofie kandidatexamen innefattar 180 hp, varav 90 hp inom företagsekonomi och 90 hp valfria kurser. Så fördelar du poängen:

• Minst 90 hp inom företagsekonomi, med en successiv fördjupning och ett examensarbete

• 90 hp valfria kurser, kan både vara inom företagsekonomi eller andra ämnen

För att erhålla en kandidatexamen i företagsekonomi kan du alltså kombinera dina studier inom företagsekonomi tillsammans med kurser inom andra ämnen. Har du redan 90 hp inom andra ämnen eller kanske rent av en examen i ett annat huvudområde behöver du endast läsa till 90 hp företagsekonomi, med successiv fördjupning.

När du själv valt vilka kurser du vill läsa behöver du planera upplägget av dina studier. Genom att ta reda på när kurserna erbjuds och vilken behörighet som krävs för att söka dessa, kan du skapa en individuell studieplan som passar dina förutsättningar bäst.

För att uppnå examen

För att få en examen behöver du läsa inom ett antal utbildningsnivåer. De kurser du läser för att nå en kandidatexamen är samtliga på grundnivå, med en så kallad successiv fördjupning. Här är de olika utbildningsnivåerna som finns:

• G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
  • G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
  • G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
  • G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)

För att få en kandidatexamen i företagsekonomi och uppfylla den succesiva fördjupningen, som säkerställer att du får de kunskaper du behöver i ämnet, behöver du först välja kurser på G1N nivå, sedan G1F och slutligen från G2F/E.

I MDU:s examensordning kan du läsa mer om examensbeskrivningar. Pdf, 775.7 kB.

Att tänka på:

• När du plockar ihop din egen examen behöver du söka kurser inför varje ny termin. Det kan därför vara bra att planera dina studier för att säkerställa att du har rätt behörighet vad gäller de kurser du är intresserad av. Du söker kurserna via antagning.se Länk till annan webbplats..

• Du behöver själv hålla reda på vilken termin respektive kurs går. En del av våra kurser går endast vår- respektive hösttermin.

• Konceptet lämpar sig bäst för att studera på deltid då vissa av våra kurser går både under höst- och vårtermin. Det innebär att det under vissa terminer inte är möjligt att få ihop kurser som täcker heltidsstudier.

• 2022 infördes ett nytt så kallat omställningsstudiestöd som syftar till att underlätta för yrkesverksamma att studera med ett ökat studiestöd. Undersök gärna om du har möjlighet att ansöka om detta. Mer information på regeringens hemsida. Länk till annan webbplats.

Kurser på G1N nivå

• Kurskod FOA103

Kurser på G1F nivå

• Kurskod FOA198

Kurser på G2F/E nivå

• Kurskod FOA218

Övriga kurser inom företagsekonomi

• Kurskod FOA193

Exempel på kurser inom andra ämnen

• Kurskod PSA101

Alla kurser på MDU

Utöver de högskolepoäng som du behöver läsa inom företagsekonomi kan du själv välja vilka kurser du vill läsa, och skapa din egen unika kandidatexamen för att nå ditt drömjobb. Här kan du se vilka fler kurser som MDU erbjuder. Observera att de flesta av dessa kurser inte är på distans.

Alla kurser på MDU

Frågor kring upplägget?

Hör av dig till mig om du har frågor kring hur du skapar din egen kandidatexamen i företagsekonomi eller vill veta mer.