Mälardalens högskolas logotyp

Text

Välkommen till Studenthälsan

Studenthälsans uppdrag är att stödja dig som student under din tid här på MDU. Vi är tre kuratorer och en friskvårdspedagog som finns tillgängliga för dig. Vi arbetar förebyggande och hälsofrämjande, dels via individuella samtal samt dels via olika kurser och föreläsningar. Allt vi erbjuder är kostnadsfritt, vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Längre ned på sidan har du möjlighet att boka digitalt besök, samtalstid och besök på campus. Du hittar även kurser och föreläsningar. Du kan även höra av dig till oss via e-post och telefon 021-10 73 80.

Hållbar hälsa utifrån covid-19

Den rådande Coronapandemin skapar svårigheter som vi kanske aldrig tidigare behövt hantera. Att bli påtvingad social isolering och att göra allt via datorn kan vara några av alla nya utmaningar som kan medföra ökad ohälsa. Att uppleva oro, minskad energi, svårigheter med motivationen, samt att känna frustration är några exempel på normala reaktioner, orsakade av en onormal situation. Vi behöver aktivt förhålla oss till det på ett adekvat sätt och vi på studenthälsan finns till för er som önskar råd och stöd utifrån det samhällsläget som råder.

Om du av någon anledning inte mår bra eller behöver råd och stöd kan du mejla, studenthalsan@mdu.se, ringa vår röstbrevlåda, 021-10 73 80 eller boka en samtalstid via vår bokningssida nedan. Här nedanför kan du se exempel på vad samtalen kan handla om, men du behöver inte veta exakt vad du behöver hjälp med.

  • stress
  • nedstämdhet, oro, ångest eller talängslan
  • studiesvårigheter, prestationskrav eller att du alltid skjuter upp saker till sista stund
  • livskriser, dödsfall eller sjukdomsfall
  • relationsproblem
  • hälso- och livsstilsfrågor som sömn, mat, motion, alkohol eller tobak

Tips för dig som studerar hemma

  1. Gå upp i samma tid som om du skulle till arbetet eller skolan. Gör dina morgonrutiner: frukost, ta en dusch, klä på dig med mera.

  2. Gör ett ”arbetsschema”. Börja och sluta din dag samma tid varje dag, gärna veckovis. I arbetsschemat bör även lunch, raster och promenader samt andra vardagsgöromål finnas. Minimera även distraktioner, så som aviseringar.

  3. Börja gärna dagen med någon energihöjande aktivitet, till exempel en kort promenad, SVT:s morgongympa eller kanske stretchövningar.

  4. Logga in på de program som du behöver och ta fram det material som krävs, helst 5–10 minuter innan du ska börja.

  1. Använd exempelvis böcker/kartonger eller dylikt för att få skärmen i ögonhöjd, när du sitter rak i ryggen med båda fötterna i golvet.
    Använda gärna en liten kudde i svanken för att avlasta svanken.

  2. Om du har möjlighet, använd externa mus och tangentbord och lär dig använda kortkommandon för att minska användandet av datamusen eller pekplattan samt försök att ha stöd för underarmarna.

  3. Skapa en stående arbetsplats med hjälp av strykbrädan och lite böcker eller kartonger, som variation.

  4. Ta regelbundna pauser för att du ska motverka den statiska arbetsställningen.

  5. Om du kan, välj en speciell plats i ditt hem som arbetsplats, detta för att tydliggöra skillnaden mellan ledighet och arbete.

Om du blir sjuk

På Studenthälsan bedrivs inte sjukvård. Om du blir sjuk kan du kontakta 1177 vårdguiden Länk till annan webbplats. eller din vårdcentral. Tänk på att det är viktigt att du anmäler sjukdom till Försäkringskassan eftersom det kan påverka ditt studiemedel.


Olycksfallsförsäkring
när du studerar hemma

Som student är du försäkrad mot olycksfall under tiden du befinner dig på campus samt under resor mellan din bostad och campus. Försäkringen täcker även tiden som du studerar hemma.

Som student bör du även ha en hemförsäkring. De flesta försäkringsbolag har studenterbjudanden. Kontakta olika försäkringsbolag för mer information.

Mer information om studentförsäkringar

Till kammarkollegiet


Delta i Studenthälsans kurser och workshops


Välkommen att delta i Studenthälsans kurser och grupper. Du kan även titta på våra inspelade föreläsningar.

Kurser

Höstens utbud av våra kurser kommer presenteras under sommaren. Exempel på kurser som vi brukar erbjuda är Våga tala, Stress och Mindfulness.

Inspelade föreläsningar

Boka en föreläsning

Vill du att studenthälsan kommer och pratar i din klass? Kontakta studenthälsan på studenthalsan@mdu.se eller: 021–10 73 80.


Testa dina levnadsvanor

Här kan du göra anonyma livsstilstester på nätet. Direkt efter att du avslutat testet får du en summering av svaren och tips på vad du kan tänka på.


Vill du ändra dina levnadsvanor?

Forskare vid Linköpings universitet har tagit fram ett nytt stöd för dig som vill ändra dina alkohol-, aktivitets-, mat- och rökvanor. Stödet är gratis, automatiserat och ges direkt i din mobil. SMS:a buddy72 till 0732- 62 03 55 för mer information.


Till toppen