IT för dig som student
Under din tid på MDU kommer du använda flera olika studieverktyg och digitala tjänster. Det finns även programvaror du kan installera på din egen dator för att göra studierna lättare.
Datorsalar
Som student har du tillgång till flera olika datorsalar, beroende på vilken akademi du tillhör. Du kan använda salarna måndag-söndag klockan 7–22. För att komma in behöver du ditt MDU-kort och kod. Tänk på att vissa datorsalar kan vara bokade för undervisning.
Logga in på datorerna med ditt MDU-konto, det vill säga ditt användarID och lösenord.
Du kan också besöka biblioteken för att användning av allmänna datorer.
Digitala tjänster
Hantera ditt studentkonto
Studentkontot ger dig tillgång till universitetets studentdatorer, Ladok, studentportal, lärplattform Canvas och din studentmejl. För att komma åt din studentmejl och andra tjänster kopplade till Microsoft 365 från en egen dator eller mobil enhet måste du också ha appen Microsoft Authenticator.
På sidan kontohantering, kan du:
- skapa ditt studentkonto
- byta lösenord
- se vilket användar-id du har
- redigera dina personliga uppgifter.
Tänk på att byta ditt lösenord med jämna mellanrum, minst en gång per år. Du får mejl om när ditt lösenord håller på att gå ut i tid.
Skapa eller hantera ditt studentkonto Länk till annan webbplats.
Hur länge gäller studentkontot?
Studentkontot är giltigt i fyra terminer efter att du senast registrerade dig på en kurs. Därefter avslutas ditt konto automatiskt. Om du skapar ett studentkonto utan att registrera dig på en kurs i Ladok avslutas kontot efter 182 dagar.
Om du har dokument/filer/e-post som du vill spara ska du kopiera det till egen lagringsmedia innan ditt konto avslutas. När kontot har upphört går det inte att återställa några dokument/filer/e-post.
Trådlöst nätverk
På MDU används det trådlösa nätverket Eduroam. Eduroam är ett internationellt samarbete mellan de flesta högskolor och universitet i samtliga världsdelar.
Efter att du har konfigurerat din enhet (dator eller telefon) så kommer den att ansluta automatiskt mot det trådlösa eduroam-nätet både på MDU och på andra lärosäten så länge ditt studentkonto är aktivt.
Eduroam på MDU finns endast på frekvensbandet 5Ghz och den enhet som du vill ansluta med måste stödja det. Du loggar in på nätverket med ditt studentkonto: användarnamnet följt av ändelsen @mdu.se samt ditt lösenord.
Logga in med ditt studentkonto
- Ditt användarnamn följt av ändelsen @mdu.se
- Lösenordet till ditt konto
Du kan även prova att ladda ned ett installationsprogram och följa guiden för att lägga till eduroam på din enhet.
Ladda ned installationsprogram Länk till annan webbplats.
MDU-Guest
MDU-Guest är ett trådlöst nätverk på MDU som är till för personer som inte har ett konto för att ansluta till eduroam. MDU-Guest finns endast på frekvensbandet 2.4 Ghz och har lägre hastighet jämfört med Eduroam. För att få tillgång till MDU-Guest kontakta Studenttorget för att få ett lösenord.
Om du får problem vid anslutning till Eduroam
Kontrollera att du angett ändelsen @mdu.se, inte @student.mdu.se, efter ditt användarnamn när du loggar in!
Hittar du inte eduroam i listan på tillgängliga nätverk eller saknar giltigt certifikat kan du behöva installera det på din enhet. Om du tidigare har fyllt i fel uppgifter kan det vara så att din enhet inte märker att du fyller i korrekta uppgifter och fortsätter använda de felaktiga.
Utskrift
För att använda universitetets skrivartjänst, Eduprint, behöver du ha ett studentkonto eller ett bibliotekskonto. Utskrifterna kostar pengar och kostnaderna ser du längst ner på denna sida.
Du hanterar dina utskrifter via utskriftsportalen: https://portalmdh.onricoh.se/ Länk till annan webbplats.
Mer information om utskrifter finns också vid respektive skrivare.
Att fylla på pengar på ditt konto
- Logga in i utskriftsportalen med ditt studentkonto.
- Klicka på ”Add Credit” i menyn och följ instruktionerna för att fylla på pengar.
- Betalning sker med de vanligaste kreditkorten.
Att tänka på
Vill du få pengar återbetalda skickar du ett mejl till helpdesk@mdu.se, bifoga kontaktuppgifter och kontouppgifter för återbetalning. En avgift på 150 kr dras från saldot innan återbetalning sker.
Konton som inte används för utskrift under 24 månader nollställs.
Skrivartjänsten ska under 2027 bytas ut och då försvinner de insatta pengar du har i systemet, sätt därför inte in mer pengar än du förväntas göra av med.
Att skriva ut
Du kan skriva ut från datorer som finns i datorsalar och biblioteket samt från din egen dator, surfplatta eller smartphone när du befinner dig på universitetet.
Att skriva ut från datorer som finns i datorsalar och biblioteket
Du skriver ut genom att välja skrivaren eduPrint. Du hämtar din utskrift på valfri skrivare genom att logga in på skrivaren med ditt MDU-konto och därefter släpp utskriften.
Att skriva ut från din egen dator, surfplatta eller smartphone
- Koppla upp dig till det trådlösa nätverket Eduroam.
- Logga in i utskriftsportalen och följ instruktionerna under rubriken "Mobility print” i menyn.
- Skriv ut från din enhet med drivrutinen mobility print.
Du kan även skriva ut direkt från utskriftsportalen, följ instruktionerna under ”Webbutskrift” i menyn.
Att skriva ut från din studentmejl
Du kan skriva ut från din studentmejl genom att skicka ett mejl till adressen: print@mdu.onricoh.se. Bifoga det dokument som du vill få utskrivet.
Som standard sker utskrifterna i det färgval som dokumentet skickas i samt tvåsidig utskrift. Vill man ändra det gör man det på skrivaren innan man skriver ut.
Att skanna till e-post, hemkatalog eller OneDrive
Du kan skanna dokument från skrivaren och skicka det direkt till din hemkatalog, e-post eller OneDrive. Du väljer vart du vill få dokumenten skickade vid skrivaren.
Skanning av dokument är gratis.
Vad kostar utskrifterna?
Svart/vitt
- Dubbelsidig A4: 0,40 kronor/sida (0,80 kronor pappret)
- Enkelsidig A4: 0,50 kronor/sida (0,50 kronor pappret)
- Dubbelsidig A3: 0,80 kronor/sida (1,60 kronor pappret)
- Enkelsidig A3: 1,0 kronor/sida (1,0 kronor pappret)
Färg
- Dubbelsidig A4: 0,8 kronor/sida (1,6 kronor pappret)
- Enkelsidig A4: 1,0 kronor/sida (1,0 kronor pappret)
- Dubbelsidig A3: 1,60 kronor/sida (3,20 kronor pappret)
- Enkelsidig A3: 2,0 kronor/sida (2,0 kronor pappret)
Om Ladok för studenter
I Ladok för studenter hittar du din studieöversikt. Här ser du ditt kursdeltagande, dina examinationsmoment och ditt studieresultat. Det är här du anmäler dig till tentamen.
Om Office 365 (studentmejl)
Din studentmejl finns i Office 365 som är en webbaserad paketlösning som ger dig möjlighet att arbeta med e-post och dokument via webben, samt spara filer i OneDrive for Business. Du har också möjlighet att installera Microsoft Office på upp till fem privata datorer så länge du är student på MDU.
Du loggar in med din studentmejl och ditt lösenord (samma lösenord som till ditt studentkonto). Använd alltid denna länk när du vill logga in i din studentmejl:
www.outlook.com/mdu.se Länk till annan webbplats.
Ladda ner Outlook
Om du vill ha din e-post som en app kan du ladda ner appen Outlook, som finns för både Iphone och Android.
Ladda ner appen Länk till annan webbplats.
Vidarebefodra din studentmejl till en privat mejladress
Logga in i studentmejlen. Överst på sidan väljer du kugghjulet Inställningar --> E-post. Välj Vidarebefordran. Om du inte ser det här alternativet är det inte tillgänglig för ditt konto. Du kan vidarebefordra e-post till ett annat konto.
Installera Microsoft Office på privat dator
- Surfa till portal.office.com/homeLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. och logga in med din studentmejl och lösenord.
- I övre högra hörnet, klicka på knappen Installera Office.
- Välj ”Office 365-appar” och följ instruktionerna.
Mer om installationen på Microsofts webbplats Länk till annan webbplats.
Spara dina filer på OneDrive
Du kan spara dina dokument i OneDrive for Business i Office365. Du kommer in på OneDrive via Office 365-menyn när du är inloggad på din studentmejl.
Du loggar in med studentmejl och lösenord.
Max filstorlek per fil är 2Gb och du kan lagra upp till 1Tb.
Logga in på din Länk till annan webbplats.
Spara dina dokument på din hemkatalog
När du loggar in på en MDU-dator ansluts din hemkatalog H:\ automatiskt. Här kan du också spara dina dokument och du kan lagra upp till 2 Gb. Du hittar din hemkatalog i utforskaren.
Om lärplattformen Canvas
Canvas används som ett pedagogiskt verktyg för att genomföra kurser. Här lämnar du in studieuppgifter och håller kontakt med lärare och andra studenter.
Efter att du har registrerat dig på din kurs får du automatiskt tillgång till den i Canvas.
Logga in i Canvas med MDU-konto Länk till annan webbplats.(abc01 eller abc22001)
Logga in i Canvas som extern användare Länk till annan webbplats.(din e-post)
Instruktioner i Canvas Länk till annan webbplats.
Canvas i din smartphone
Du kan använda appen Canvas Student för Android eller IOS.
Ladda ner Canvas Student för Android Länk till annan webbplats.
Om videomötesverktyget Zoom
Zoom är MDU:s videomötesverktyg som kan användas både för föreläsningar och för olika gruppaktiviteter. För att få ut det mesta av programmet bör du ladda ner klienten till din dator eller mobila enhet.
Hämta Zoomklienten för dator Länk till annan webbplats.
Vill du ha Zoom i mobil eller surfplatta finns appen i enhetens butik.
Det är viktigt att du väljer "Sign in with SSO" och inte den vanliga inloggningsrutan du ser först. Vid inloggningen kan den fråga efter vilken domain du vill logga in på. Här skriver du "mdu-se". När du klickat på Continue så kommer du till en webbsida, på den sidan loggar du in med ditt användarnamn och lösenord för MDU.
Zoomklienten ska nu starta upp med dig som inloggad, och härifrån kan du skapa dina egna möten eller gå med i andras. Klienten brukar komma ihåg din inloggning ett tag, så du ska inte behöva göra inloggningen varje gång.
Vi rekommenderar att du startar Zoomklienten innan du klickar på en länk som du har fått till ett möte, det är för att försäkra dig om att du kommer in i mötet som inloggad, och slipper fastna i väntrum eller få andra problem. Väljer du att gå in i ett möte utan att logga in kommer du att hamna i ett väntrum.
Om Adobe Creative Cloud
Alla studentdatorer på campus har Adobe Acrobat DC installerat. I några av våra datorsalar finns även Adobe All Apps installerat.
Programvaror i allmänna datorsalar
Hur du använder Adobeprogrammen
När du startar ett Adobeprogram måste du logga in för att använda programmet. På raden e-postadress, fyll i mdu.se och klickar på knappen fortsätt. Du omdirigeras till MDU:s inloggningssida, där loggar du in med ditt MDU-konto (ex abc21001)
Om AI-verktyg Microsoft Copilot
Som student på MDU har du tillgång till Microsoft Copilot, ett AI-drivet chattverktyg som kan hjälpa dig i dina studier och dagliga uppgifter.
Copilot är kopplat till ditt studentkonto, och du kan enkelt använda det när du är inloggad på MDU-tjänster. När du är inloggad ser du en sköldsymbol högst upp på skärmen, placerad till höger om ny-chatt-knappen. Det visar att företagsinformation skyddas, vilket betyder att uppgifterna hanteras säkert och att ingen obehörig kan få tillgång till dem.
Hur kan Microsoft Copilot hjälpa dig?
Copilot är din personliga AI-assistent som kan hjälpa dig att förstå svåra ämnen och ge dig nya idéer. Det kan svara på frågor snabbt och fungera som ett verktyg för att repetera och testa dina kunskaper. Du kan få hjälp att förbättra dina texter, till exempel genom att du får förslag på struktur och innehåll. Om du arbetar med ett projekt kan Copilot bidra med idéer, källförslag och fördjupande information.
Viktiga saker att tänka på när du använder verktyget:
- Ansvar för innehållet: Om du använder Copilots förslag och exempelvis skickar vidare det som genererats, är det viktigt att komma ihåg att du är ansvarig för innehållet. Granska alltid det Copilot producerar innan du använder det.
- Sökområde: Copilot söker inte igenom information som är lagrad i MDUs Microsoft 365-miljö. Istället hämtar den information från internet. Detta innebär att du alltid bör kontrollera källan och säkerställa att informationen är korrekt och relevant.
- Sessionshantering: När du stänger webbläsaren försvinner allt som hanterats i den aktuella sessionen. Se därför till att spara det du vill behålla innan du stänger ner."
Om Mentimeter
Mentimeter är ett webbaserat presentationsverktyg och digitalt system för interaktiva undersökningar i realtid. Deltagarna kan rösta på olika alternativ eller skriva in sina egna svar. Som student på MDU kan du använda Mentimeter när du gör undersökningar eller när du presenterar.
Att tänka på vid användning ur ett GDPR perspektiv
Mentimeter kan spåra ett svar till en respondent så är det viktigt att du undviker känsliga personuppgifter i dina frågor. Du bör även undvika frågor som uppmuntrar till att svara med känsliga personuppgifter.
Du loggar in på Mentimeter med ditt MDU-konto och lösenord.
Om Matlab
Matlab finns installerat på datorer i datorsalar på campus. När du startar Matlab måste du logga in för att använda programmet. På raden e-postadress, fyll i mdu.se och klickar på knappen fortsätt. Du omdirigeras till MDU:s inloggningssida, där loggar du in med ditt studentkonto och lösenord.
Mobilappar
Kronox - se ditt schema och boka grupprum
MDU har en officiell mobilapp som heter Kronox, där du kan se ditt schema och boka grupprum.
Mobilappen är speglad till schemat på webben vilket innebär att den alltid är uppdaterad. Det du kan göra är att söka fram dina kursscheman, och loggar du in kan du spara ditt schema. Du kan även använda resursbokning för att till exempel boka grupprum. Har du bråttom och bara snabbt behöver hitta ditt schema behöver du inte logga in, du hittar schemat ändå.
Mobilappen finns på Itunes Appstore och Google Play
Ladda hem appen från Itunes Appstore Länk till annan webbplats.
Ladda ned Appen från Google Länk till annan webbplats.
Sök schema Länk till annan webbplats.
Har du problem att ladda ned mobilappen Kronox?
Vissa androida mobiletelefoner som har en nyare androidversion kan inte ladda ner mobilappen Kronox. Om mobilappen Kronox inte kan laddas ned hänvisar vi dig att söka ditt schema samt boka grupprum via MDU:s hemsida. Under höstterminen kommer mobilappen Kronox att ersättas. därav uppdateras inte den befintliga versionen av mobilappen Kronox.
Har du problem att boka grupprum i mobilappen Kronox?
Efter namnbytet från MDH till MDU, har studenter som laddat ner mobilappen Kronox före augusti 2022, fått problem att boka grupprum i appen. Mobilen kommer ihåg den gamla adressen när man installerar om appen, därför behöver du göra följande i mobilappen Kronox:
- Klicka på: inställningar
- Klicka på: byt lärosäte
- Klicka på: ett annat lärosäte (du kommer inte att kunna logga in där)
- Klicka sedan på: inställningar
- Välj: Mälardalens universitet
- Logga sedan in i mobilappen
Microsoft Authenticator - för multifaktorautentisering
Multifaktorautentisering, även kallat tvåstegsverifiering, innebär att du som en extra säkerhet använder två olika verifieringssteg när du loggar in på ditt studentkonto. Därför behöver du ladda ner appen Microsoft Authenticator och alltid ha din mobiltelefon med dig när du ska plugga.
Programvaror
Programvaror i allmänna datorsalar
Här hittar du information om programvaror som är installerade i våra allmänna datorsalar. Våra biblioteksdatorer har endast standardutbudet installerat.
Programvaror för nedladdning
Som student har du möjlighet att installera vissa programvaror på din egen dator. Då behöver du logga in med din studentmejl.
Logga in med din studentmejl och se programvaror för nedladdning Länk till annan webbplats.
Digital trygghet
Multifaktorautentisering (MFA)
På MDU använder vi multifaktorautentisering (MFA). MFA, även känd som tvåstegsverifiering, innebär att du som en extra säkerhetsåtgärd använder dig av två olika verifieringssteg för att få tillgång till vissa tjänster, såsom e-post, Microsoft SharePoint och Microsoft Teams. Du behöver MFA när du vill komma åt ditt studentkonto från en privat dator eller en mobil enhet.
Tillitsnivå AL2
För att du som student ska kunna logga in i Ladok måste ditt studentkonto ha en högre tillitsnivå, så kallad AL2. Enkelt förklarat är tillitsnivå en indikation på hur säkra vi är på vem som innehar kontot. Om din tillitsnivå har sänkts av någon anledning behöver du bara logga in med ditt BankID eller med ditt konto på antagning.se.