Intresseanmälan för att jobba som mentor

Som student kan du jobba extra som mentor åt en annan student på universitetet. Det innebär att du hjälper till med studieplanering och struktur. Att arbeta som mentor är utvecklande och en merit i det framtida arbetslivet.

Bild på studenter vid ett bord.

Arbetsbeskrivning

Att vara mentor innebär att du hjälper en annan student på universitetet med studieplanering och struktur. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter kring studieteknik och motivation, det handlar alltså inte om att vara extralärare eller korrekturläsare.

Studenten du träffar kan exempelvis behöva stöd i att sortera och prioritera bland uppgifter och skapa scheman. Som mentor träffar du studenten en gång i veckan under cirka 1 timme.

För att ge dig bästa förutsättningar för arbetet får du en mentorsutbildning och kontinuerligt stöd av universitetets samordnare av riktat pedagogiskt stöd.

Du väljer själv om du vill vara mentor till en eller flera studenter. Alla träffar sker dock individuellt.

Det kan finnas möjlighet till att fortsätta extrajobbet även efter att du är färdig med dina studier, så sök tjänsten även om du är i slutfasen av dina studier.

Kvalifikationer

• Du som söker ska vara student på MDU och ha kommit en bit i din utbildning.
  • Du är strukturerad, lyhörd och har lätt för att kommunicera.
  • Du har någon erfarenhet av möten med personer med funktionsnedsättning som till exempel ADHD, autismspektrumtillstånd, dyslexi eller psykisk ohälsa,
    antingen i ditt privatliv, utbildning eller genom arbetslivserfarenhet.
  • Meriterande är erfarenhet av arbete med personer med synnedsättning.

Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet.

Din insats är viktig

Studenten du möter har själv sökt mentorsstödet och anser själv att den här typen av stöd är relevant och meningsfullt. Därför är din insats som mentor så viktig!

Anmäl ditt intresse

Fyll i webbformuläret för att anmäla ditt intresse.