Idélabs acceleratorprogram ska ta dem till nästa nivå

Ezra Dessalegn, Walid-Fathi Adbulkadir och Daniel Mesghina.

Ezra Dessalegn, Walid-Fathi Adbulkadir och Daniel Mesghina utvecklar just nu en digital plattform som ska ta deras företag till nästa nivå. Foto: LvL Staffing Agency

– Vi ville utveckla en idé som vi trodde på och hade hört talas om Idélab så vi kontaktade dem. Med deras hjälp startade vi bolaget och ser nu fram emot att gå Idelabs acceleratorprogram för att utveckla företaget vidare, säger Walid-Fathi Abdulkadir, CEO och en av grundarna till företaget LvL Staffing Agency.

På idélab fick Walid-Fathi och kollegan Daniel Mesghina möjlighet till en skräddarsydd startup-process där de fick hjälp med att utveckla sin idé.

– Startup-processen gjorde att vi fick hjälp med affärsutveckling av idéen så vi kunde starta bolaget. Företaget vi startat handlar om bemanning, rekrytering och en unik digital plattform för studenter. säger Daniel Mesghina, CFO och grundare.

LvL Staffing Agency är ett bemannings- och rekryteringsbolag som jobbar med att utveckla en plattform som gör det enkelt för organisationer att hitta rätt kompetens, samt underlättar för studenter att utöka sitt nätverk och hitta rätt arbetsgivare. Deras fokus är studenter som konsulter och vill förse dem med utbildning och öka deras kompetens för att göra dem starkare på arbetsmarknaden.

Utvecklas vidare genom acceleratorprogrammet

För att komma vidare med sitt företag är nästa steg för teamet att delta i Idélabs acceleratorprogram för att vidareutveckla sitt företag.

– Vi är i en fas där vi utvecklar en digital plattform. Genom acceleratorprogrammet hoppas vi kunna få en push med digitaliseringen och få ut den till kunder och konsulter. Tillsammans med Idélab kan vi nå en hel del studenter, säger Walid-Fathi.

Under startup-tiden på Idélab fick de inte bara rådgivning utan även möjligheten att se företagandet ur ett annat perspektiv genom möten med olika experter. Bland annat fick de träffa jurister och fick tillgång till Idélabs kontaktnätverk.

– Man känner inte så många och har inte ett stort nätverk när man är ny, men det har Idélab. Den biten har varit en stor hjälp, säger Daniel.

Walid-Fathi påpekar också att den juridiska hjälpen var en förutsättning för att de skulle kunna starta företaget.

– Vi fick ta del av intressanta föreläsningar av två jurister som gav värdefull kunskap vi använt oss av, säger han.

Förutom juridisk hjälp fick de även möjligheter att träffa andra personer från näringslivet som bland annat kunde ge dem information om hur ett styrelsemöte ska läggas upp.

– Det var väldigt givande, säger Daniel som ser fram emot att jobba vidare med företaget inom Idélabs acceleratorprogram.

Våga tro på drömmen

Killarna motiveras av framgång och resultat. De utvärderar vad de har gjort och sätter upp nya mål för att se till att de är inne på en god väg.

– Det är när man motiverar sig själv som man hittar nytänkandet och lösningar, säger Walid-Fathi.

– Jag vill känna att jag har ett arbete som bygger på min passion och att det inte bara är ett jobb, säger Daniel.

– Genom att vara entreprenör, och utveckla bolaget från grunden vill jag nå nya höjder och bidra till samhällsnytta. För mig är det viktigt med självutveckling längs med resans gång, säger Ezra, CMO och grundare.

Alla tre rekommenderar att man kontaktar Idélab om man är intresserad av att starta företag, även om man inte har en färdig idé.

– Våga, våga, våga jaga drömmen! Tro på dig själv och din egen drivkraft, säger Walid-Fathi.

Artikel som PDF Pdf, 1.5 MB.

Till Idélab

Idélab hjälper dig göra nytta av din kunskap

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.