10 tips på hur du samlar erfarenhet som student

Tiden som student är fylld med plugg, vänner och såklart en fest eller två. Men studenttiden bjuder även på flera möjligheter att samla på sig erfarenhet som rustar dig för livet efter examen. Mostafa Saleh, tidigare studentambassadör på MDU, delar med sig av sina bästa tips på hur man gör för att samla på sig erfarenhet som student.

Studentambassadör Mostafa Saleh

− Alla engagemang räknas! Man kan börja med något litet som sedan leder till nästa möjlighet, säger Mostafa Saleh som läser till civilingenjör inom industriell ekonomi.

Han berättar att hans resa började med ett intresse för att hjälpa andra studenter. Genom detta skapade han ett brett kontaktnät med studenter från olika årskullar vilket öppnade upp för nya möjligheter.

− Jag valde att engagera mig som SI-ledare* redan andra året. Ett jobb som har gett mig en förbättrad kommunikationsförmåga och även självförtroende. Jag valde att bli studentambassadör eftersom jag bryr mig väldigt mycket om mitt lörosäte och försöker på alla möjliga sätt vara en hjälpande hand både för studenter och personal, säger Mostafa Saleh.

Förutom att jobbet som SI-ledare uppmuntrade Mostafa Saleh att bli studentambassadör så ledde det även till en anställning som lektionslärare i kursen Vektor algebra.

− Den tjänsten öppnade upp mina ögon för läraryrket. Jag brinner för att hjälpa andra studenter och blir otroligt glad när min hjälp kan bidra till att göra gott för andra, säger han.

Mostafa Saleh har tagit tillvara på sina möjligheter och har bland annat varit företagsvärd på arbetsmarknadsmässan Högvarv, deltagit på Saco-mässan i Stockholm och varit med i projektgruppen för Musikhjälpen.

Trots att han har hunnit med att engagera sig i många aktiviteter under sin studenttid påpekar han att inget händer av sig själv utan man måste jobba för det – och planera.

− Planering och disciplin är A och O om du ska lyckas med att samla erfarenhet under studenttiden. Har man bra planering kan man fixa luckor i sitt schema som man sedan kan fylla på med olika engagemang. Disciplin är nödvändig för att inte halta efter i planeringen och på så vis kunna fullfölja sina planer, säger Mostafa Saleh.

Han berättar också att det hjälper att vara utåtriktad och öppen för nya möjligheter men att man bara ska ta på sig så mycket som man tror att man klarar av.

− Det är inte alltid lätt att hålla många bollar i luften, därför tycker jag man bör fokusera på en boll i taget. På så sätt kan man alltid gå in helhjärtat i allt man gör, säger Mostafa Saleh.

Mostafas tre bästa tips för att samla erfarenhet som student:

• Börja med något litet och bygg vidare på det. Det är omöjligt att veta hur långt man kan gå om man inte testar.
  • Håll ögonen öppna och prata med folk. Var utåtriktad och visa din bästa sida oavsett vem du möter. Man kan aldrig veta varifrån eller från vem nästa möjlighet kommer.
  • Håll planeringen! En bra planering innebär att du hinner med dina extra aktiviteter samtidigt som du inte halkar efter i studierna.

Sju fler tips!

• Engagera dig i kåren. De arrangerar flera event som kan ge dig kunskaper som du kan ta med dig vidare ut i arbetslivet.
  • Ta ett extrajobb. Om du känner att du kan och har tid att jobba extra utanför dina studier så kan detta vara ett bra sätt att skaffa erfarenhet även om jobbet inte är inom det område du slutligen vill jobba inom. Håll koll på Karriärtorget Länk till annan webbplats.. Där kan du hitta spännande extrajobb och möjligheter till olika praktiktjänster.
  • Starta företag! MDU:s affärsinkubator Idélab Länk till annan webbplats. kan hjälpa dig komma igång och stöttar dig genom processen att starta ditt eget företag.
  • Starta en blogg. Om du tycker om att skriva eller har ett specialintresse är en blogg ett bra sätt att visa upp detta. Det är också ett bra sätt att utöka ditt nätverk.
  • Var inte rädd för ideellt arbete. Även om du inte får betalt för din insats så betyder inte det att erfarenheterna du samlar på dig inte räknas.
  • Tänk på sportaktiviteter också är en källa till erfarenhet. Du lär dig bland annat lagarbete och disciplin. Är du dessutom en ledare för laget så kan du räkna in ledarskap som en erfarenhet.
  • Stora grupparbeten eller andra individuella projekt inom din kurs är ett bra sätt att få erfarenhet. Beroende på vad du har arbetat med lär du dig hantera klientkontakter, skriva rapporter och analyser samt vässa din skrivförmåga.

* SI = Samverkansinlärning, SI-PASS (Supplemental Instruction-Peer Assisted Study Sessions) är en pedagogisk modell som bygger på kollaborativt lärande, där studenter träffas regelbundet i mindre studiegrupper under ledning av en SI-ledare.