Satsning på samverkansskicklighet
Samverkan är ett av MDU:s signum – det ska studenterna märka i både teori och praktik. Därför har det utvecklats två verktyg som ska hjälpa till att stärka universitetets utbildningsprogram med teoretisk och praktisk kunskap om samverkan. På så vis rustas MDU:s studenter till att bli samskapande medarbetare, som i sina framtida arbeten kan använda denna förmåga för att bidra till en hållbar samhällsutveckling.
Du kan läsa mer om de två verktygen för samverkansskicklighet nedan:
1. Samverkanssäkring av utbildningsprogram ska stödja lärare i att professionalisera och kvalitetssäkra samverkan i utbildningen
Det har utvecklats en innovativ modell för att kvalitetssäkra samverkan mellan MDU, näringsliv, offentliga parter och civilsamhället med studenten i centrum. Med det menas att vi ska beskriva både för oss själva och för våra studenter varför vi samverkar, i vilka kurser det finns samverkansinslag, med vilka parter vi samverkar och hur vi samverkar. Det kan till exempel vara genom gästföreläsningar, projektsamarbeten, verksamhetsförlagd utbildning eller examensarbeten.
I praktiken betyder det att lärarlaget för respektive utbildningsprogram arbetar systematiskt med att skapa samsyn kring samverkan i kurserna, samt kartlägga och analysera sin samverkan per kurs. Detta för att kunna ha ett holistiskt perspektiv och utveckla samverkan där det behövs.
Det är en process i fem steg, som bland annat handlar om att:
- Diskutera varför samverkan är viktigt för det specifika utbildningsprogrammet.
- Kartlägga, analysera och visualisera samverkansaktiviteter, så det blir tydligt för både lärare och studenter.
- Visa på med vilka man samverkar och när i utbildningen.
Modellen har inspirerats av ett Vinnova finansierat flerårigt lärosätesövergripande samarbetssprojekt, som resulterade i publikationen, Vägen till samverkanssäkrad utbildning: metoder och strategier Länk till annan webbplats.
2. Kunskapsmodulen om samverkan ska stödja och utveckla studenternas samverkansförmåga
För att öka studenternas samverkansskicklighet har MDU tagit fram en kunskapsmodul om samverkan. Syftet med kunskapsmodulen är att ge studenterna vid universitetets utbildningar en djupare förståelse för varför samverkan är viktigt, vad det är och hur man samverkar. Dessutom att kunna värdera samverkan utifrån olika perspektiv.
Det handlar om att ge samtliga studenter – oavsett utbildningsprogram – samma kunskapsbas om samverkan. Kunskapsmodulen är teoretisk och ska komplettera den praktiska samverkan som sker i utbildningarna. Kunskapsmodulen om samverkan är digital och läggs in i en befintlig kurs på Canvas, vilket är MDU:s lärplattform. Modulen integreras i en kurs där det finns praktiska samverkansinslag. Kunskapsmodulen motsvarar cirka två dagars självstudier.
Kunskapsmodulens fyra delar – varför, vad, hur och värdera
- Det första avsnittet handlar om varför samverkan är viktigt. Här ger universitetsledning, studenter, företag, kommuner och regioner och civilsamhället sin syn på samverkan.
- Det andra avsnittet handlar om vad samverkan är. Den kommer ge studenterna teoretisk kunskap baserat på forskning om samverkan.
- Det tredje avsnittet handlar om hur man samverkar praktiskt. Avsnittet innehåller olika exempel på samverkan vid MDU och en del tips och verktyg för olika samverkanssituationer.
- Det fjärde avsnittet handlar om att värdera samverkan. Det tar upp värde och nytta i samverkan, etiska och moraliska aspekter samt hur samverkan kan bidra till en hållbar utveckling.
Kunskapsmaterialet består bland annat av filmade föreläsningar, texter, poddar, animationer, verktyg för samverkan och möjlighet till reflektion. Den pedagogiska idén är att studenterna ska få läsa, lyssna, reflektera, använda interaktiva moment och möjlighet att fördjupa sig inom samverkan via forskningsartiklar och litteratur. Den enskilda läraren i kursen som kunskapsmodulen integreras i, kan själv addera ytterligare material som den vill förstärka med.
Relaterat
Samverkan ger mervärde för studenter
MDU gör en unik satsning för att öka studenternas kunskap om samverkan, och för att kvalitetssäkra att det finns samverkansmoment i universitetets utbildningsprogram.
Kontaktinformation