Hur digitala verktyg kan öka studenters delaktighet i högskolan
Forskare undersöker hur studenters engagemang i högskoleundervisning påverkar deras välmående, med hjälp av ett digitalt reflektionsverktyg.
Det ska vi göra
I studien ska vi undersöka hur ett digitalt verktyg för att tagga videor kan hjälpa både studenter och lärare att reflektera över studenternas engagemang och dess koppling till deras välmående. Verktyget ger visuella bevis på studenternas deltagande i undervisningen och kan användas som underlag för reflektion.
Studenters engagemang är viktigt för både undervisning och lärande. Hur studenter deltar i klassrumsaktiviteter och hur detta påverkar deras välmående har inte tidigare undersökts med digitala verktyg.
Mål
Målet med projektet är att lärare, studenter och andra, på sikt, kan samarbeta för att öka studenternas engagemang i sin utbildning och därmed förbättra deras välmående i högskolan genom att:
- hjälpa universitetslärare att bättre förstå hur studenter deltar i deras klassrum
- hjälpa studenter att utforska sitt eget engagemang och hur det påverkar deras välmående med hjälp av det digitala verktyget.
Kontakt