AI som stöd för elevers skrivande: Ett pilotprojekt
På uppdrag av en gymnasieskola i Västerås ska några av våra forskare ta reda på hur ett specifikt AI-verktyg kan hjälpa lärare att stödja elevers skrivande och samtidigt underlätta för eleverna att utveckla sina egna skrivfärdigheter.
AI- verktyg har blivit särskilt populära inom skrivande, vilket påverkar hur vi undervisar på alla utbildningsnivåer. Samtidigt diskuteras regler för AI-användning i skolor, där frågor om vad som är tillåtet och vad som kan anses vara fusk är vanliga. Till exempel kan AI användas för att skriva texter åt elever, något som är svårt att upptäcka men ofta ses som otillåtet.
Istället för att förbjuda AI i skolan, vilket sannolikt inte skulle fungera effektivt, fokuserar detta projekt på hur AI kan användas på ett medvetet och strategiskt sätt för att stödja skrivande, särskilt i samband med gymnasiearbeten.
Projektet kommer att undersöka användningen av ett specifikt AI-verktyg i liten skala och därefter utvärdera om de lärdomar som dras kan tillämpas på fler skolor.
Kontakt