Högskolepedagogisk forskningsmiljö
Högskolepedagogisk forskning vid MDU syftar till att synliggöra och förstå aspekter som främjar studenters lärande. Detta i en tid då samhällsutmaningar behöver mötas med kunskap och kompetens genom högre utbildning.
Vår forskning omfattar flera nyckelområden, såsom utbildningsdesign, undervisningsmetoder, bedömning, digitala lärmiljöer, professionell utveckling och social rättvisa i högre utbildning. Genom att integrera både teoretiska och praktiska perspektiv utvecklar vi kunskap som stärker högskolepedagogisk praktik och bidrar till att förbättra utbildningskvaliteten.
Vi använder både kvalitativa och kvantitativa metoder, ibland i kombination, för att få en djupare förståelse av utbildningsfrågor. Vår forskning främjar även pedagogisk utveckling och lärares pedagogiska skicklighet genom att systematisera och sprida kunskap inom och utanför akademin. Genom att knyta an till nationella och internationella perspektiv på högre utbildning bidrar vi till en forskningsbas av undervisning och lärande i akademiska miljöer.
Fyra tematiska områden
Nuvarande aktiviteter och projekt kretsar kring dessa fyra teman:
- Högre utbildnings respons på globala akuta frågor relaterade till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
- Utvecklingar inom högre utbildning i ljuset av AI:s expansion.
- Utforska övergripande universitetspedagogiska frågor med målet att uppnå kvalitet i utbildningarna. Detta inkluderar akademiskt lärarskap, frågor om inkludering och akademisk litteracitet, pedagogiska metoder och innovationer.
- Inriktning på specifika yrkesprogram och relaterade färdigheter, såsom ingenjörsvetenskap, lärarutbildning eller utbildning inom hälsoprofessioner.
Forskare i miljön
Vår forskningsmiljö är tvärvetenskaplig, dynamisk och samarbetsinriktad. Här nedan finns de forskare som är aktiva inom Högskolepedagogisk forskningsmiljö presenterade – tveka inte att kontakta oss för forskningssamarbete inom området.
Kontakta forskningsledare Samuel Edelbring:
Forskningsledare