AI i Utbildning
AI@MDU finansierar ett antal projekt som syftar till att utforska hur AI kan integreras i utbildningsmiljöer för att förbättra undervisnings- och lärandeupplevelser.
Projekt
- "AI-Assisted University Teacher Development beyond Disciplinary Boundaries". Projektmedlemmar: Olcay Sert, Carolina Jonsson, Maksat Ashyralyyev , Joanna Baumgart
- "Shifting educational focus from training in answering questions to training in asking questions". Projektmedlemmar: Sten Grahn, Angelina Sundström
- "Leveraging AI to improve students’ career management competencies". Projektmedlemmar: Ali Farashah
- "LLM-powered course assistant experiment". Projektmedlemmar: Antonio Cicchetti, Olcay Sert, Joanna Baumgart, Philip Rautell Lindstedt
- "Läsande och skrivande med GAI på IMF". Projektmedlemmar: Annoch Hadjikhani, Lennart Haglund, Sofia Hort, Elisabeth Wulff-Sahlén, Annoch Hadjikhani
- "Transforming Education through Virtual Reality". Projektmedlemmar: Avinash Renuke, Amir Vadiee, Yahya Jani, Subrat Sahoo
- "Implementation of AI-Based Tools to Improve Conversational Skills in Higher Education". Projektmedlemmar: Johan Söderstrand
- "Exploring AI's Impact on Learning and Problem-Solving Across Disciplines". Projektmedlemmar: Carl-Anton Werner Axelsson, Nina Klang
- "LLMs and students' learning". Projektmedlemmar: Sara Ekstrand, Malin Larsson
- "The AI Teacher - 24/7 feedback and support". Projektmedlemmar: Anders Berglund, Pauldy Otermans
- "Syllabi analysis for constructive re-alignment by LLM". Projektmedlemmar: Fredrik Ekstrand
- "Ny teknik (AI) i lärarutbildningen". Projektmedlemmar: Therese Welén, Jessica Götberg, Pernilla Kallberg
- "AI-Driven Learning: Enhancing Student Competence Through Collaborative WS". Projektmedlemmar: Johannes Finnman Grønaas, Linnéa Rönnquist, Petra Edoff