Konsten att skilja mellan mänsklig och digital intelligens
Serien Experterna förklarar, där experter från MDU skriver om angelägna ämnen, fortsätter. Författarna argumenterar för att vi behöver vara tydliga med våra begrepp för att undvika förväxlingar och missförstånd mellan mänskliga förmågor och de som tilldelas AI.
Hela krönikan som pdf Pdf, 3.4 MB.
”Ja… löv, röda löv, många röda löv….!” Med glada ögon och ett brett leende vänder sig pappan till barnet i barnvagnen som entusiastiskt pekar på alla löv som virvlar en dag i november då vi går igenom Rudbecksparken i Västerås. Barnet sträcker sig uppåt, pekar och upprepar med lite högre och säkrare röst ”löv, många röda löv!”.
Språket, vilken fantastisk tillgång! Det är genom språket som världen blir begriplig för oss och det är genom språket som vi blir en del av samhället. Utan att kanske tänka på det, lägger föräldrar ner mycket tid på att förse sina barn med ord och begrepp som barnen sedan använder för att förstå världen. Och detta är viktigt. För hur vi benämner något spelar roll.
När det handlar om artificiell intelligens, AI, har vi dock blivit slarviga. Själva begreppet gör ”intelligens” till något som kan delas in i ”artificiell” och ”icke-artificiell”, och därmed är ”intelligens” något som en maskin kan ha. Utifrån den här logiken säger vi numera att ”intelligenta” maskiner ”lär sig”, att de är digitala ”medarbetare”, att de ”fattar beslut” och ”utövar omdöme”, och att de kan ”visa omsorg”. I takt med att tekniken har utvecklats har vi börjat använda en mängd olika begrepp som tidigare bara användes för att beskriva mänskliga förmågor när vi talar om tekniken.
Den här utvecklingen är olycklig eftersom den leder till en förskjutning av begreppens innehåll. Oavsett hur avancerad den digitala tekniken blir kvarstår faktum att teknik är något annat än människor. Den digitala tekniken hittar och återskapar olika slags mönster – människor söker och skapar mening. När vi människor skapar mening, alltså när vi förstår något, letar vi inte bara efter ett logiskt mönster. Våra sinnen, våra känslor, våra intressen och våra erfarenheter spelar också roll.
Medan människan kan lära, kan AI programmeras till att snabbt jämföra nya mönster med redan lagrade, och utifrån detta korrigera sina resultat. Medan människan kan vara en medarbetare som känner och visar empati för andra, kan AI imitera något som (av oss människor!) uppfattas som empati. Och så vidare.
För att utvecklingen och användningen av ny digital teknik ska bli meningsfull, behöver språket kring den nya tekniken användas på ett mer omsorgsfullt sätt. Vi behöver vara lite mer som pappan i början av denna krönika. Röda löv är röda löv. Skulle barnet ha sagt ”röda rymdraketer” hade pappan förmodligen antingen blivit road och spelat med (”ja, nu anfaller rymdraketerna…”) eller rättat barnet (”löv, inte rymdraketer!”). När det kommer till AI and andra digitala applikationer har vi inte råd att vara roade och spela med. Den digitala utvecklingen har en enorm potential, men att prata om tekniken som om den utgör någon sorts supermänniska är inte bara fel; det leder också till onödiga spänningar, till motstånd och till oro. Hur vi benämner något spelar alltså roll.
Brian Cantwell Smith, författaren av The promise of artificial intelligence, föreslår Quines citationstecken, som förenklar kan utgöras av dubbla hakparenteser, för att uppmärksamma begrepp vars betydelse förändras när vi använder dem för att beskriva något annat än de tidigare har använts för. Dubbla hakparenteser kan därmed hjälpa oss att inte tappa bort det mänskliga när vi utvecklar och använder teknik. Då kan vi säga att AI är [[intelligent]] och att AI [[lär sig]].
Språket är en fantastisk tillgång när det handlar om att beskriva, förstå, förklara och förändra världen. Det är också fullt naturligt att språket förändras med tiden. Men i en tid då avancerad digital teknik utvecklas snabbt, behöver vi värna de ord och begrepp som beskriver det unikt mänskliga, annars riskerar vi att förlora förståelsen för vem människan faktiskt är. Kan vi lära oss vad röda löv är, så kan vi också hjälpa varandra att använda begrepp för att beskriva AIs [[förmågor]] på ett sätt där vi påminner oss om att begreppen betyder något delvis annat när de beskriver teknik, jämfört med när de beskriver människor.
Dags att börja använda dubbla hakparenteser!
Forskare vid MDU och krönikörer i VLT