Mer pengar till infrastruktur, och mer infrastruktur – som faktiskt byggs – för pengarna
Behoven av infrastrukturutveckling och underhåll är stora i Stockholm–Mälarregionen och hela landet. Vad behövs för en förbättrad transportinfrastruktur och genomförandeförmåga hos Trafikverket samt berörda aktörer? Vilka är prioriteringarna och hur kan genomförandeförmågan utvecklas och stärkas?
I Stockholm–Mälarregionen bor över fyra miljoner människor. 850 000 invånare pendlar över en eller flera kommungränser för att komma till jobbet, många av dem passerar även en eller flera länsgränser. 150 miljoner ton gods fraktas till, från och genom regionen. 8 av 10 tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm. Det bristande underhållet i kombination med fulla spår och vägar drabbar Stockholm–Mälarregionen, som står för drygt hälften av Sveriges BNP. Flera infrastrukturprojekt får stora kostnadsökningar jämfört med tidigare prognoser, och många satsningar blir kraftigt försenade. Hur kan genomförandeförmågan utvecklas och stärkas? Genom Mälardalsrådets En Bättre Sits har regionerna i Stockholm–Mälarregionen en tydlig plan för infrastrukturutvecklingen (”Systemanalysen”). Under seminariet presenteras Systemanalysen och delar av den uppdaterade Nyttoanalys, som visar de ekonomiska vinsterna som följer av investeringar i Stockholm–Mälarregionens transportinfrastruktur.
Medverkande
Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet
Jenny Landernäs (M), regionråd Region Västmanland
Maria Stockhaus (M), ledamot Sveriges riksdag
Rami Yones, regional direktör Trafikverket
Helena Jerregård, vicerektor för samverkan Mälardalens universitet
Fler aktiviteter i Almedalen
Från Ledare till Eftersläntrare: Investerar Sverige för framtidens industri?
- 2025-06-26 14:00–14:45
Hur ser framtidens offentliga sektor ut? – Dags för nytänkande kring kompetensförsörjning!
- 2025-06-26 15:00–15:45