Uppföljning av den pedagogiska arbetsmodellen Demokratistegen
Projektet syftar till att identifiera specifika utmaningar som skolverksamheterna ämnar att arbetsmodellen Demokratistegen ska adressera samt utvärdera hur arbetet med Demokratistegen förankras och implementeras i olika kontexter.
Start
2025-01-01
Planerat avslut
2025-12-31
Huvudfinansiering
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Demokratistegen är en modell som utarbetats i samarbete mellan Skolverket och Forum för Levande Historia, med syfte att stärka och utveckla arbete med demokrati och mänskliga rättigheter.
Forskargruppen har som uppdrag att följa upp hur förankring och implementering av Demokratistegen genomförs i några utvalda skol- och folkhögskoleverksamheter i landet.
Forskningen fokuserar särskilt hur ansvar fördelas mellan olika involverade aktörer, hur samarbetet mellan aktörerna ter sig och vilka effekter som kan identifieras i undervisningspraktiken.
Aktiviteter
Intervjuer med berörda aktörer och analyser av arbetsmaterialet.
Projektet genomförs huvudsakligen genom skolbesök.