Social språkmiljö i förskolan – utveckling och förutsättningar för barn och flerspråkiga barns språkprocesser
Projektets övergripande syfte är att utveckla strategier och kunskap om förutsättningar för barns lärande i social språkmiljö i förskolan, i egenskap av utvecklingsprojekt för förskolans personal med särskilt fokus på språk, flerspråkighet, läs- och skriv för barn i förskolan.
Avslutat
Start
2016-10-01
Avslut
2018-10-01
Huvudfinansiering
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Projektets övergripande syfte är att utveckla strategier och kunskap om förutsättningar för barns lärande i social språkmiljö i förskolan, i egenskap av utvecklingsprojekt för förskolans personal med särskilt fokus på språk, flerspråkighet, läs- och skriv för barn i förskolan. Syftet är också att pilottesta och utveckla ett analysverktyg som ett stöd för personalen att använda för att didaktiskt och konstruktivt reflektera, analysera och synliggöra förutsättningar för barns språk, flerspråkighet, läs- och skrivprocesser i förskolans verksamhet. Deltagarna deltar i forskningcirklar där begrepp som undervisning, språk-, läs- och skriv och flerspråkighet i förskolan diskuteras samt analys, diskussion och återkoppling till de prioriteringsområden som är i fokus för utvecklingsarbetet.