Text

Språk- och litteraturvetenskap samt ämnenas didaktik

Matematik i Anpassad Grundskola och Nationell bedömning. En Implementeringsstudie. (MAGI)

Detta forskningsprojekt undersöker hur nationell bedömning kan genomföras för att bättre stödja elever med IF och synliggöra deras kunskaper, särskilt inom anpassad grundskola. Målet är att bidra till en rättvis och hållbar utbildning genom att förbättra lärares arbete med bedömning, planering och utvärdering.

Start

2024-01-01

Planerat avslut

2025-08-01

Projektansvarig vid MDU

No partial template found

Externa projektmedlemmar
Anette Bagger, professor vid Högskolan Dalarna och Daniel Östlund, professor vid Högskolan Kristianstad.

 

Projektet ger nya insikter i hur elevernas kunskaper och kunskapsbedömningar påverkas över tid, och hur bedömningar kan bli mer rättvisa och tillgängliga för elever i anpassad grundskola.

Projektmål

Denna pilotstudie syftar till att bidra med kunskap om implementeringen av nationell bedömning i matematik för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i årskurs 1 och 3 inom ramen för anpassad grundskola (AG). Ett ytterligare syfte i projektet är att utveckla metoder och teori för att beforska nationell bedömning i denna skolform.

I projektet analyseras bedömningsstödens styrning och relegering, själva bedömningsstöden och lärares arbete med dem i en implementeringsfas. Vi antar en praktiknära ansats och fokuserar lärares arbete med bedömningsstödet inför, under och efter genomförandet genom fokusgruppsintervjuer på en anpassad grundskola. Projektet lägger särskild vikt vid att beakta AGs särart och undervisningskontext och har potential att belysa såväl skolans styrning som genomförandet av nationell bedömning i den anpassade skolformen och därmed rättvis och stödjande nationell bedömning för elevgruppen.

Projektet är etikprövat med diarienummer: 2024-03607-01. Studien genomförs som ett samarbete mellan Mälardalens Universitet genom huvudansvarig forskare biträdande lektor Anna-Lena Andersson, Högskolan Dalarna genom Professor Anette Bagger samt Högskolan Kristianstad genom Professor Daniel Östlund