Text

Kunskapsuppdrag i anpassade skolformer

Inom ramen för forsknings- och utvecklingsprogrammet arbetar personal inom sju kommuner med forskningscirklar med stöd från forskare.

Projektansvarig vid MDU

No partial template found

Föreliggande projektet riktar sig mot undervisning i grund- och gymnasiesärskola, skolformer som tar emot elever med intellektuell funktionsnedsättning. Undervisningen i grund- och gymnasiesärskola kännetecknas av ett mångfacetterat kunskapsuppdrag. Det har skett stora förändringar under flera decennier i synen på den kunskap som elever med intellektuell funktionsnedsättning behöver. Den komplexitet som finns i grund- och gymnasiesärskolans kunskapsuppdrag föranleder större behov av kompetensutveckling för personal som arbetar i dessa skolformer.

Syftet med programmet är att bidra med kunskap om hur undervisning för elever mottagna i särskolan (anpassad grund- och gymnasieskola) kan utvecklas/utformas i ett dialektiskt förhållande till lokala förutsättningar för att öka elevernas förutsättningar att nå skolformernas övergripande och kursplanespecificerade mål. Inom ramen för programmet arbetar personal med lokal skolutveckling med hjälp av forskningscirkel som metod. Utgångspunkten för att arbeta med utveckling inom ramen för en forskningscirkel bygger på idén om att en pågående dialog mellan yrkesverksamma och forskare bidrar till utveckling av den egna praktiken.

Externa medlemmar

Daniel Östlund

Forskningen har anknytning till följande globala hållbarhetsmål