Didaktiskt och specialpedagogiskt arbete med digitala verktyg i tidiga skolår (F-3)
Forskningsprojektet syftar till att fördjupa förståelsen av skolors didaktiska och specialpedagogiska arbete med att främja barns läs- och skrivutveckling samt sociala relationer genom användande av digital teknik i tidiga skolår (F-3). Det syftar även till att utveckla det didaktiska och specialpedagogiska arbetet i praktiken genom lärare och speciallärare/specialpedagogers medverkan i projektet.
Avslutat
Start
2019-08-01
Avslut
2021-12-31
Huvudfinansiering
Forskningsområde
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Sammanfattning
Didaktiskt och specialpedagogiskt arbete med digitala verktyg i tidiga skolår (F-3) är ett forsknings- och utvecklingsprojekt som är finansierat av Mälardalens kompetenscentrum för lärande [MKL]. Det syftar till att fördjupa förståelsen av skolors didaktiska och specialpedagogiska arbete med att främja barns läs- och skrivutveckling samt sociala relationer genom användande av digital teknik i tidiga skolår (F-3). Projektet syftar även till att utveckla det didaktiska och specialpedagogiska arbetet i praktiken genom lärare och speciallärare/specialpedagogers medverkan i projektet.
Projektet som genomförs i samverkan mellan Mälardalens högskola och två kringliggande kommuner pågår under tiden 2019.08.01 – 2021.12.31.
Forskningsstudien inom projektet designas som fallstudier med etnografiska insamlingsmetoder: deltagande observation och olika former av intervjuer.
Medverkande forskare är Susanna Andersson, doktorand i didaktik; Anders Garpelin, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik; Pernilla Kallberg, lektor i pedagogik; Tina Hellblom-Thibblin, docent i specialpedagogik och Gunilla Sandberg, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik och ledare av projektet.