AI-assisterad utveckling av universitetslärare över disciplingränserna: Användning av Question Bot för reflekterande praktik inom ”språkundervisning” och ”matematik för ingenjörsvetenskap”
Detta projekt syftar till att undersöka universitetslärares användning av ett AI-drivet verktyg för frågedetektering som är utformat för att underlätta reflekterande praktik.
Start
2025-01-01
Planerat avslut
2026-01-30
Huvudfinansiering
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Detta projekt undersöker användningen av ett AI-assisterat verktyg för automatisk frågedetektering (QBot) av universitetslärare som undervisar i språk och matematik (för ingenjörer) vid MDU. QBot är en AI-driven bot som automatiskt identifierar frågor som ställs under undervisningen, vilka sedan kan användas för reflektiv praktik. Projektet kommer att använda en metod för samarbetsinriktad aktionsforskning, som innefattar en systematisk process för forskning, utveckling och utvärdering. Forskarna/lärarna kommer tillsammans att analysera interaktionspraxis i klassrummet med hjälp av den AI-assisterade QB, utveckla nya former av klassrumsdiskussioner och utvärdera resultaten kvalitativt. De kvalitativa undersökningarna kommer att genomföras med hjälp av tematisk analys och samarbetsbaserad autoetnografi, medan förändringar i undervisningspraxis kommer att spåras med hjälp av diskursiv tidslinjeanalys. Projektet kommer att ha betydelse för klassrumsdiskussioner och kontinuerlig professionell utveckling inom högre utbildning.
Projektmål
Detta projekt syftar till att undersöka universitetslärares användning av ett AI-drivet verktyg för frågedetektering som är utformat för att underlätta reflekterande praktik. Följande forskningsfrågor kommer att behandlas:
RQ1: Vilka möjligheter och begränsningar har QBot för reflekterande praktik i universitetslärares utveckling?
RQ2: På vilka sätt skapar QBot förändringar i klassrumsdiskussionen för att underlätta studenternas engagemang under universitetsföreläsningar?