Stadsbilder – den kollaborativa ”brandingen” av en stad
Projektet syftar till att studera olika bilder och föreställningar av staden, där Stockholm utgör det empiriska fallet. Utgångspunkten är att föreställningarna påverkas av en mängd aktiviteter som pågår i och kring staden, och inte enbart av marknadsföringsinsatser.
Avslutat
Start
2006-01-01
Avslut
2019-12-31
Huvudfinansiering
Medfinansiering
Forskningsområde
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Beskrivning av projektet
”Marknadsföring” och ”branding” anses, ur ett traditionellt perspektiv, vara de aktiviteter som marknadsförare gör. Men bilderna och föreställningarna om en plats eller en region är inte endast resultatet av marknadsförarnas aktiviteter, utan av en mängd aktiviteter som pågår i och kring staden, där många olika aktörer är involverade. Detta projekt syftar till att studera olika bilder av staden, där Stockholm utgör det empiriska fallet. Varifrån kommer de? Hur växer de fram? Hur hänger de ihop? Olika slags empiriska källor används och analyseras: musik, skönlitteratur, guideböcker, näringsidkares informationsmaterial osv. Resultaten visar på att bilden av staden som en pågående, performativ process.
Projektledare:
Anette Hallin, universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot organisation, Mälardalens högskola
Peter Dobers, professor i företagsekonomi, Mälardalens högskola