Rekrytering och socialisering av revisorer
Detta forskningsprojekt är en studie som över tid följer nyanställda revisorsassistenter som påbörjade sin tjänst vid en revisionsfirma hösten 2019. Vår övergripande forskningsfråga är: vem blir (väljs ut till) revisorsassistent och hur formas revisorsassistenter till revisorer? Eftersom revisorsyrket och revisorstiteln är en viktig institution i samhället och för ekonomin är det angeläget att följa hur revisorskårens värderingar och attityder kommer till och utvecklas över tid samt att skapa kunskap om vem det är som anställs som blivande revisor.
Start
2020-01-01
Planerat avslut
2025-12-31
Huvudfinansiering
Medfinansiering
Forskningsområde
Projektansvarig vid MDU
Externa projektmedlemmar:
Thomas Carrington, Åbo Akademi och Gustav Johed, Stockholms Universitet.
Projektmål
Att följa ett större antal nyanställda och hur de formas in i revisorsyrket och revisorsrollen är vad forskningsprojektet handlar om. Vi undersöker socialiseringen, hur individer som precis lämnat högskolan eller universitetet går från att vara byrårekryt till att bli revisor och hur deras inställningar till yrket, professionen och samhället förändras över tid.
Genom att följa socialiseringsprocessen av nyanställda byrårekryter till revisorer kan vi besvara den övergripande forskningsfrågan om:
- vem blir (väljs ut till) revisorsassistent?
- och hur formas revisorsassistenter till revisorer?
Projektaktiviteter
Carrington, Thomas, Johansson-Berg, Tobias, Johed, Gustav and Peter Öhman (2023).
The average professional. In Auditing Transformation: Regulation, Digitalisation and Sustainability (2023) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Ed: Marton, Jan, Fredrik Nilsson, and Peter Öhman. Routledge.
Johansson-Berg, T., Johed, G., Carrington, T. (accepted, 2024).
On the role and effects of supervisor feedback sign in auditing: Evidence from a cohort of early career auditors. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. British Accounting Review.