Surf - Studie om sjuksköterskors arbete med uppringare som ringer frekvent
Vissa uppringare ringer oftare än andra till 1177- Vårdguiden på telefon. Det finns olika anledningar till att ringa ofta, såsom långvarig sjukdom, psykisk ohälsa och ensamhet. Dessa samtal kan upplevas stressande och tidskrävande ur både ett uppringar- och ett sjuksköterskeperspektiv, och kan minska tillgängligheten för andra uppringare.
Projektet avser att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att besvara samtal från frekventa uppringare, deras upplevda stress, empati och self-efficacy samt även undersöka uppringarperspektivet.
Kunskap från projektet kan användas som ett underlag för en intervention för sjuksköterskor på 1177 för att förbättra vård per telefon till frekventa uppringare.
Avslutat
Start
2016-09-01
Avslut
2024-08-31
Huvudfinansiering
Samarbetspartners
Forskningsområde
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU