Rita din framtid
Barn och unga har ofta sofistikerade idéer om framtiden men samtidigt begränsad kunskap om arbetsmarknaden och de många karriärmöjligheter som finns. Forskning visar dessutom att socioekonomisk bakgrund spelar en betydande roll i deras utbildnings- och yrkesval.
Projektets webbplats
Start
2023-05-03
Planerat avslut
2025-12-31
Huvudfinansiering
Samarbetspartners
Forskningsområde
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Om projektet
Redan vid sex års ålder börjar barn tillskriva yrken könsbundna egenskaper, vilket förstärker stereotyper och kan påverka deras framtida ambitioner negativt.
Trots vikten av dessa frågor är forskningen om små barns yrkesdrömmar och de faktorer som formar dem fortfarande begränsad, särskilt vad gäller insatser som utmanar könsskillnader inom högstatusområden som STEM (vetenskap, teknik, ingenjörskonst och matematik).
För att möta denna utmaning deltar Skåne i det globala projektet Drawing the Future, en omfattande enkätstudie som undersöker barns drömmar och drivkrafter kring framtida utbildning och yrkesval. Studien har hittills involverat över 20 000 barn från 20 olika länder, och Skåne är nu först i Sverige med att genomföra projektet.
I Drawing the Future Skåne deltog 1 832 barn i åldrarna 5 till 13 år från 28 skolor i regionen.
Projektet syftar till att kartlägga vilka yrken barn mellan 5 och 11 år drömmer om och strävar efter, samt att identifiera de faktorer som påverkar eller begränsar deras ambitioner. Dessutom undersöks hur barnens drömmar speglar samhällstrender, som digitalisering, klimatomställning och förändrade arbetsmarknadskrav. Fokus ligger också på lärarnas roll i att inspirera och bredda barnens perspektiv.
Projektet är ett innovativt samarbete mellan Region Skåne, Education and Employers, Mälardalens universitet, Åstorps kommun och flera andra kommuner i Skåne. Genom detta initiativ kan vi bidra till en mer jämlik och inkluderande framtid för barnens utbildnings- och karriärmöjligheter.
Målet är att flera skolor runt om Sverige genomför Drawing the Future.
Studien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten i Sverige (Dnr 2023-02198-01).
Projektets syfte
Projektet syftar till att kartlägga vilka yrken barn mellan 5 och 11 år drömmer om och strävar efter, samt att identifiera de faktorer som påverkar eller begränsar deras ambitioner. Dessutom undersöks hur barnens drömmar speglar samhällstrender, som digitalisering, klimatomställning och förändrade arbetsmarknadskrav. Fokus ligger också på lärarnas roll i att inspirera och bredda barnens perspektiv.
Projektmål
Att ge en djupare förståelse för barns framtidsdrömmar och ambitioner, och därigenom erbjuda värdefulla insikter för att forma policyer och praxis som är i linje med arbetsmarknadens behov och samhällets utmaningar. Målet är att minska gapet på arbetsmarknaden, reducera arbetslösheten och främja ökad jämlikhet.
Initiativet syftar också till att inspirera fler skolor att genomföra och implementera Drawing the Future-projektet, för att skapa bredare engagemang och större genomslag.
Externa projektmedlemmar
- Charlotta Levin, chef och projektägare
- Nick Chambers, CEO, Education and Employers, England
Aktiviteter
- Data insamling och analys
- Publikationer
- Utvidgning till flera skolor
Forskningen har anknytning till följande globala hållbarhetsmål
-
FN:s globala mål 1
Ingen fattigdom.
-
FN:s globala mål 3
God hälsa och välbefinnande.
-
FN:s globala mål 4
God utbildning.
-
FN:s globala mål 5
Jämställdhet.
-
FN:s globala mål 8
Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
-
FN:s globala mål 10
Minskad ojämlikhet.
-
FN:s globala mål 13
Bekämpa klimatförändringar.