Text

Praktiknära forskning och de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (POSSE)

Sociologi

Språk- och litteraturvetenskap samt ämnenas didaktik

Värdedriven innovation och framsyn

Algebra och Analys med tillämpningar

ChiP – Barns rätt till hälsa, skydd, stöd och delaktighet

Design av realtidssystem

Digitala och cirkulära industriella tjänster

Forskargruppen för studier i demokrati, makt och medborgarskap (DEM)

Heterogena system

Hållbart arbetsliv

Innovationsledning

Långvarigt självständigt liv

Medicinsk teknik

M-TERM - Mälardalen University Team of Educational Researchers in Mathematics

Forskargruppen MIND (Mälardalen INteraction and Didactics)

Produkt- och produktionsutveckling

Förskolans roll i att främja psykisk hälsa: samverkan för närvaro och engagemang

Detta projekt syftar till att bygga ett samverkansnätverk med forskare, förskolepersonal, tjänstepersoner från kommun och region, samt representanter frånsocialtjänst och barnhälsovård.

Start

2025-01-01

Planerat avslut

2025-12-31

Huvudfinansiering

Samarbetspartners

Forskningsinriktning

Projektansvarig vid MDU

No partial template found

Externa projektmedlemmar
Mia Heikkilä, professor i barn- och ungdomsvetenskap med inrikning mot förskola, Stockholms universitet.

Om projektet

Projektet syftar till att bygga ett samverkansnätverk med forskare, förskolepersonal, tjänstepersoner från kommun och region samt representanter från socialtjänst och barnhälsovård. Målet är att identifiera forskningsfrågor inför ett framtida forskningsprojekt som fokuserar på att öka barns närvaro i förskolan och stärka engagemang i det pedagogiska mötet. Genom gemensamma ramar och samverkan ska projektet bidra till att främja barns psykiska hälsa och jämlika livsvillkor. Projektet utgår från samskapande programlogik (SAMP). för att säkerställa att utvecklade arbetssätt kommer till praktisk nytta och används.

Projektmål

Målet är att identifiera forskningsfrågor inför ett framtida forskningsprojekt som fokuserar på att öka barns närvaro i förskolan och stärka engagemanget i det pedagogiska mötet.