Försörjning och skuldsättning

Hållbar livsstil och hälsa ut ett folkhälsoperspektiv

Hållbart arbetsliv

Beteendemedicin, hälsa och levnadsvanor

ChiP – Barns rätt till hälsa, skydd, stöd och delaktighet

Vård, återhämtning och hälsa

Långvarigt självständigt liv

Normkritiska perspektiv i forskning om social utsatthet

PREVIVE

Samproduktionsforskning inom hälsa och välfärd

Sociologi

Etnicitet och särskilt stöd i förskolan

Barn med annan etnisk bakgrund än svensk är överrepresenterade bland barn med beteendeproblem i förskolan, men får mer sällan särskilt stöd. Barn med annan etnicitet är även mindre engagerade i aktiviteter som främjar lärande och mer sällan involverade i positivt samspel, vilket ökar risken för psykisk ohälsa och skolsvårigheter.

Avslutat

2017-01-01

Avslut

2021-10-01

Huvudfinansiering

Medfinansiering

Forskningsinriktning

Projektansvarig vid MDU

No partial template found

Särskilt stöd till barn med beteendeproblem i förskolan är sällan fokuserat på att öka barns engagemang. I projektet studeras därför samband över tid mellan beteendeproblem, engagemang och särskilt stöd för barn med annan etnicitet i förskolan. Personal och barn observeras i grupper med olika antal barn med annan etnicitet. Intervjuer genomförs för att studera hur personal tolkar riktlinjer och organiserar särskilt stöd för barn med annan etnicitet. Barn med annan etnicitet intervjuas om hur de upplever egna svårigheter och förmågor i relation till engagemang och stöd från personalen.