Utbildningsvetenskap och matematik
Professionsforskning, skolutveckling och ledarskap (Prof-SKUL)
I forskargruppen Prof-SKUL (Professionsforskning, skolutveckling och ledarskap) står professionerna i skola och förskola i fokus. Professionell yrkesutövning, reflektion, lärande, utvecklingsarbete samt ledarskap studeras ur såväl verksamhetsnära som kritiska perspektiv. Forskningen sker ofta i samverkan med lärare och skolledare.
Kontaktperson
Forskargruppen är inriktad mot både didaktik och pedagogik. Det betyder att forskningsområdena profession, skolutveckling och ledarskap behandlas via ett brett spektrum av forskningsfrågor. Klassrummets och förskoleverksamhetens praktiker och förutsättningar för didaktiskt utvecklingsarbete undersöks i vissa studier. I andra tas utgångspunkt i hur policy, institutioner och historia påverkar exempelvis diskurser och maktrelationer i tid och rum där professionell utveckling pågår.
Forskargruppens medlemmar består av doktorander, juniora och seniora forskare. Ett särskilt fokus för flertalet medlemmar i forskargruppen är praktiknära, till och med samproducerad, forskning. Forskningen sker således ofta i samverkan med professionerna i skola, förskola och vuxenutbildning. Forskargruppen har lång erfarenhet av att leda och bidra till professionsdriven skolutveckling såsom aktionsforskning, följeforskning, forskningscirklar och didaktiskt utvecklingsarbete. Dessa ansatser är således både kunskapsområden i sig och utgör också metodologiska grunder för forskning av relevans för skola, förskola och vuxenutbildning.
Pågående forskningsprojekt
Följeforskning om ett kommunalt systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete i grundskolan. Projektet är ett flerårigt projekt i nära samverkan med en kommuns skolförvaltning.
Projektansvarig vid MDU: Sara Irisdotter Aldenmyr
Huvudfinansiering: Högskolan Dalarna