Utbildningsvetenskap och matematik
Praktiknära forskning och de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (POSSE)
I forskargruppen POSSE (Practice-oriented social science education) står frågor om didaktiken och praktiknära undervisningsfrågor i skolans samhällsvetenskapliga ämnen i centrum.
Kontaktperson
Forskargruppens ämnesdidaktiska inriktning rör skolans samhällsvetenskapliga ämnen, framför allt skolämnena historia, religionskunskap och samhällskunskap utifrån demokratiska, etiska, politiska och filosofiska frågeställningar. Dessa frågor tar sig olika uttryck beroende på ämnenas vetenskapliga och didaktiska traditioner. De samhällsvetenskapliga ämnena formas på flera nivåer; genom samhälleliga och globala förändringar, genom politiska beslut som leder till läroplansförändringar, genom forskning och högre lärarutbildning, och inte minst i klassrummet av lärare och elever.
Forskargruppens medlemmar, som består av doktorander, juniora och seniora forskare, arbetar både med praktiknära/praxisnära och professionsrelevanta projekt. Vår praktiknära inriktning har ambitionen att påverka undervisningens förutsättningar, former och innehåll. Detta innebär dels att verksamheten sker i samarbete med aktiva lärare och rektorer inom skolans och högre utbildningens praktiska verksamhet, dels att forskningen ska vara relevant och anpassad till de behov och utmaningar som finns i den praktiska verksamheten.
Forskargruppens medlemmar arbetar med projekt som utvecklar, utprovar och följer upp tillämpbara teorier, metoder och modeller för skolans samhällsvetenskapliga ämnesundervisning och för lärarutbildningen.