Utbildningsvetenskap och matematik
Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet
Denna tvärvetenskapliga forskningsgrupp Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet har fokus på barnet som kulturell, kunskapande och politisk människa och som är sammanvävd med naturen och atmosfären.
Studierna utforskar hur olika barndomar framträder och skapas i förhållande till dilemman och utmaningar av social, kulturell, politisk, etisk, ekonomisk och ekologisk karaktär.
Kontaktperson
Teman är:
- Utbildning och undervisning för och om hållbarhet i förskolan
- Barnkultur i antropocen
- Naturvetenskap och teknik i antropocen
- Ledarskap och hållbarhet
Eva Ärlemalm Hagsér har även varit med och utvecklat tidskriften Childhood in the Anthropocene 1(1), 2024 Pdf, 4.7 MB.
Pågående forskningsprojekt
Förskolan har en avgörande roll i arbetet för hållbar utveckling. I den senaste revideringen av Läroplan för förskolan har hållbar utveckling lyfts fram som en viktig del av förskolans värdegrund. Detta medför att arbetet med hållbar utveckling i svenska förskolor behöver tydliggöras och förankras i en forskningsbas.
Projektansvarig vid MDU: Eva Ärlemalm-Hagsér
Huvudfinansiering: Ifous