Course syllabus - Action research, school development and collaborative research
Scope
15.0 credits
Course code
OAU375
Valid from
Autumn semester 2025
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements)
Main area(s)
Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2024-12-10
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.)
Skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. I Å. Hirsh & A. Olin, Skolutveckling i teori och praktik (s. 15-24)
Utvecklingsledare på vetenskaplig grund: spänningsfälten mellan evidensbaserad praktik och aktionsforskning, 16(4), 241-263
Revisiting the professional, personal, and political dimensions of action research. In S. Noffke & B. Somekh (Eds.), (s. 6-23)
Aktionsforskning – att forska i egen praktik. I Å. Hirsh & A. Olin, Skolutveckling i teori och praktik (s. 349-362)
Att analysera för skol- och undervisningsutveckling. I Å. Hirsh & A. Olin, Skolutveckling i teori och praktik (s. 59-76)
Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång? – en introduktion (s. 100-101)
Aktionsforskning. Vad? Hur? Varför?
Praktiknära forskning – en evig fråga? 25(4), 100-103
Två artiklar ur debatten om praktiknära forskning i Pedagogisk forskning i Sverige:
URL: https://pedagogiskforskning.se/debatt-2020-praktiknara-forskning/
Två kapitel i samråd med kursledaren:
Skolutveckling i teori och praktik (Ca 25 s.)
Skolnära forskningsmetoder (Ca 200 s.)
En av följande avhandlingar (ca 200 s.):
Lärare för förändring: att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
ISBN: 9789173932226
Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter: en aktionsforskningsstudie i förskolan
ISBN: 9789179293611
URL: Link
Vad möjliggör och begränsar en hållbar elitfriidrott?: aktionsforskning i elitidrottspraktiker inom Göteborgs friidrottsförbund
ISBN: 9789179630461
Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling: en feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan
ISBN: 9789176366523
URL: Link
Bedömning som gemensam angelägenhet: enkelt i retoriken, svårare i praktiken : elevers och lärares förståelse och erfarenheter
ISBN: 9789173468770
"Pröva och pröva igen": Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen
ISBN: 9789180483872
URL: Link
Lärares lärande i gränslandet mellan skolans och vetenskapens praktiker: aktionsforskning som socialt lärande
ISBN: 9789179631758
URL: Link
Playing practices in school-age childcare:: an action research project in Sweden and England
ISBN: 9789176492178
URL: Link
Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete: möjligheter och hinder för planerad förändring
ISBN: 9789173468497
Skolans mötespraktik: en studie om skolutveckling genom yrkesverksammas förståelse
ISBN: 9789173466646
URL: Link
"Vi får ju inte riktigt förutsättningarna för att genomföra det som vi vill": en studie om lärares möjligheter och hinder till förändring och förbättring i praktiken
ISBN: 9789173467483
URL: Link
Dialogkompetens i skolans vardag: en aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö
URL: Link
(Annan avhandling med aktionsforskande ansats kan väljas i samråd med kursledare)
Ca 200 sidor (vetenskapliga artiklar/annan vetenskaplig litteratur) utifrån deltagarnas formulerade aktionsforskningsprojekt i samråd med kursledningen
Examination
PRO1, Project report, 10 credits, individual written and oral report concerning learning outcomes 1-4 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 5 credits, seminar concerning learning outcomes 5 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Two-grade scale