Course syllabus - Opportunities and Obstacles in Pupils' Language, Reading, Writing and Mathematics Development (Work-Integrated)
Scope
7.5 credits
Course code
OAU311
Valid from
Spring semester 2024
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2022-12-13
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
ISBN: 9789198426441
Compendiums
Del 1 Att upptäcka behov av stöd i matematik
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 55s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00978-2 Artikelnummer: 00978
Del 2 Att tillgodose behov av stöd i matematik
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 40s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00979-9 Artikelnummer: 00979
Del 3 Laborativt material och digitala verktyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 21s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00980-5 Artikelnummer: 00980
Del 5 - Att intensifiera insatser i matematik
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2022, 19s
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F3 moment 1 - Läs- och skrivutveckling
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-10114-1 Artikelnummer: 10114
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020 Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-10115-8 Artikelnummer: 10115
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 Att kartlägga läs- och skrivutveckling
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
Att se hur barn räknar
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Articles
Dyslexi hos barn och ungdomar: tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
OBS läs endast SBUs sammanfattning och slutsatser.
ISBN: 9789185413669
URL: Online
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
URLs
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Reference Literature
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen: matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
ISBN: 9789147105854
Assisterande teknik och lärverktyg: digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
ISBN: 9789127460072
Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
ISBN: 9789127827486
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
ISBN: 9789151107264
Other Materials
Examination
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, written examination concerning learning outcomes 1, 2 and 5, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 2 credits, field study report concerning learning outcomes 3-5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 2 credits, oral performance concerning learning outcomes 1-4, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Three-grade scale