Course syllabus - Literacy education for preschool teachers in preschool class, 15 credits (commissioned by The Swedish National Agency for Education)
Scope
15.0 credits
Course code
SVA902
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2022-03-01
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
ISBN: 9789147117192
Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning
ISBN: 9789175593166
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
ISBN: 9789144128948
Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser
ISBN: 9789144140117
Lära barn att läsa: [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
(utvalda delar)
ISBN: 9789198426434
URL: Link
Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
ISBN: 9789127136007
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens universitet
(finns på Canvas)
Andraspråksundervisning för skolframgång - en modell för utveckling av skolans språkpolicy
(finns på Canvas)
URL: Link
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (sammanfattning)
URL: Link
När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa I: Jølle, L., Larsen, A. S., Otnes, H., & Aa, L. I. 9. Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa
Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik.
Bedömningsstöd för åk 1
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
(Senaste rapporten. Se även filmerna på SBI:s hemsida.)
URL: Link
Nya språket lyfter
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever. Skolverket. (Canvas)
Stavning-bokstavlig begrundan. Skolverket. (Canvas)
Informationssökning. Skolverket. (Canvas)
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren. Skolverket. (Canvas)
Meningsskapande. Skolverket. (Canvas)
Att söka information och skriva text - Youtube
URL: Link
Ett urval av skönlitteratur (separat lista)
Informationssökning - Youtube
URL: Link
Digitalt berättande - svenska årskurs 1 - Youtube
URL: Link
Att söka information och skriva text - Youtube
URL: Link
Examination
HEM1, Take-home examination, 3 credits, individual written examination regarding the structure of the language concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM2, Take-home examination, 3 credits, individual written examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 2-4, 8 and 9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM3 Take-home examination, 3 credits, individual written examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 4, 8 and 9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM4, Take-home examination, 2 credits, individual written examination regarding literature didactics and children's and youth literature concerning learning outcomes 7-9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 1 credit, oral examination with digital support regarding language development concerning learning outcomes 1-3 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR2, Field study report, 1.5 credits, written and oral presentation with digital support regarding reading and literacy environments and assessment concerning learning outcomes 5-9, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, written assignment and active participation in seminar regarding current research concerning learning outcomes 2, 3 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned at least 8 credits.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Three-grade scale