Course syllabus - Swedish as a Second Language for Teachers in Secondary School, 45 credits (1-45 credits). Part of Government CPD Initiative for Teachers.
Scope
45.0 credits
Course code
SSA915
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements)
Main area(s)
Swedish as a Second Language
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-03-31
Revised
2022-03-01
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Delkurs 1:
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Kapitel 11 "Språkideologiska debatter i Sverige", (Milani, Tommaso M) ss. 343-368.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Articles
Delkurs 1:
Representationer, stereotyper och nyhetsvärdering Rapport från medieanalys om representationer av muslimer i svenska nyheter. Uppsala: DO, Diskrimineringsombudsmannen
URL: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/representationer-stereotyper-och-nyhetsvardering/
Invandringens historia: från "Folkhemmet" till dagens Sverige
ISBN: 9789188021212
Den goda mångfalden. Fabrikation av mångfald i skolans policy och praktik. Utbildning och demokrati
Educational responses to newly arrived students in Sweden: Understanding the structure and influence of post-migration ecology. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(4), 399416.
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00313831.2015.1024160?needAccess=true
Invandring i medierna: hur rapporterade svenska tidningar åren 2010-2015?
ISBN: 978-91-88021-22-9
URLs
Delkurs 1:
I väntan på Sverige - artikelserie.
URL: http://www.dn.se/stories/stories-kultur/i-vantan-pa-sverige/
Reference Literature
Delkurs 1:
Nyanlända och lärande: en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
URL: Fulltext länk https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b5f/1529480533281/Nyanlaenda-och-laerande_VR_2010.pdf
ISBN: 9789173071710
URL: Fulltext
Den tredje identiteten: ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
ISBN: 9789189315983
URL: Fulltext
Alla tiders migration: immigrationens betydelse för Sveriges utveckling och välstånd
URL: Fulltext länk till http://delmi.se/upl/files/130131.pdf
ISBN: 9789188021106
Svenska för invandrarskap?: språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen Svenska för invandrare
URL: Fulltext länk till http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A613878&dswid=-5630
ISBN: 978-91-7668-934-9
URL: Link
Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle
ISBN: 9789144059860
Migrationsverkets hemsida
SCBs hemsida Sverige i siffror - Människorna i Sverige/In- och utvandring
Books
Delkurs 2:
Mål: svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00
Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
ISBN: 978-91-44-05573-2
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Kapitel 3 "Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv" (Philipsson, Anders), ss. 121-150.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Compendiums
Delkurs 2:
Kompendium i svenska språkets struktur
Finns att ladda ner via Canvas.
Reference Literature
Delkurs 2:
Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk
ISBN: 978-91-40-67153-0
Books
Delkurs 3:
Fonetik light: [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
ISBN: 978-91-44-04399-9
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik
ISBN: 9789144134604
Compendiums
Delkurs 3:
Ett kompendium om stavning. Utarbetat på Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet.
(Tillgänglig på Canvas)
Articles
Delkurs 3:
Levis, John M., Sonsaat, Sinem, Link, Stephanie & Barriuso, Taylor Anne, 2016: Native and Nonnative Teachers of L2 Pronunciation: Effects on Learner Performance. I: Tesol Quarterly, volym 50/4. S. 894931
Kan laddas ner via högskolebiblioteket. Sök på artikelns titel.
URLs
Delkurs 3:
Uttalsundervisning i praktiken. I: Skolverket 2018, Läslyftet, modul: Nyanländas språkutveckling. Del 7: Uttalsundervisning.
Uttalsundervisning för unga. I: Skolverket 2018, Läslyftet, modul: Nyanländas språkutveckling. Del 7: Uttalsundervisning.
Dags att skrota lång och kort vokal inom svenska som andraspråk, 2013.
URL: http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
A Lingua Franca view on Swedish Pronunciation A review and Pedagogical Implications, 2019.
URL: http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_Fonetik_2019.pdf
Reference Literature
Delkurs 3:
På väg mot svenskt uttal
(Boken är slut på förlaget. Vissa sidor samt ljudillustrationer kommer att finnas tillgängliga på Canvas)
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)
Svenskans fonologi: [i kontrastiv och typologisk belysning]
ISBN: 9789144281513
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen
ISBN: 9789173827560
ISBN: 91-7382-756-8 : 318:00
Svenskt fonologikompendium
URL: https://www.su.se/polopoly_fs/1.29954.1320939955!/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Svenska språknämndens uttalsordbok: [67 000 ord i svenskan och deras uttal]
(Bokens första ca 40 sidor rekommenderas som introduktion till svenskans fonologi och fonetisk transkription.)
ISBN: 9172273097
Fonetikens grunder
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
URL: Ljudexempel, övningsuppgifter, termordlista, länkar till andra relevanta webbplatser
Other Materials
Delkurs 3:
Lärarproducerat material tillkommer.
Books
Delkurs 4:
Flerspråkighet: en forskningsöversikt
Kan laddas ned från ovanstående URL. Följande kapitel läses: Abrahamsson, Niclas & Bylund, Emanuel, 2012: Andraspråksinlärning och förstaspråksutveckling i en andraspråkskontext. S. 206-246.
ISBN: 9789173072106
URL: Fulltext
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012. Tillgänglig på Youtube
Hur blir man klok på sitt andraspråk? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012. Tillgänglig på Youtube
URL: https://www.youtube.com/watch?v=cOFiH-1huhM
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Enström, Ingegerd. Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. S. 169-195.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Articles
Delkurs 4:
The motivational foundation of learning languages other than Global English: Theoretical issues and research directions. The Modern Language Journal, 101(3), 455-468
(Tillgänglig elektroniskt via Mälardalens högskolas bibliotek.)
Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige. Acta Didactica Norge 12:1. Artikel 7. (20 s.).
URLs
Delkurs 4:
Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen. Stockholm, 26 februari 2015. Tillgänglig på Youtube
Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen. Stockholm, 26 februari 2015. Tillgänglig på Youtube
Reference Literature
Delkurs 4:
Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
ISBN: 9789144058207
Avancerad andraspråksanvändning: slutrapport från ett forskningsprogram
Kan laddas ned från följande URL: http://www.rj.se/globalassets/skriftserie/rj_skriftserie_andraspraksanv.pdf
ISBN: 9789170611629
Other Materials
Delkurs 4: Den obligatoriska litteraturen på kursen innehåller många grammatiska begrepp som du som student förutsättskunna, i böckerna nedan förklaras begreppen
Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Norstedt.
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur
Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik.
Examination
FSR1, Field study report, 3.5 credits, field study report concerning learning outcomes 1 and 15, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR2, Field study report, 2 credits, field study report concerning learning outcomes 5 and 15, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR3, Field study report, 3 credits, field study report concerning learning outcomes 13-15, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, take-home examination concerning learning outcome 4, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM2, Take-home examination, 4.5 credits, take-home examination concerning learning outcomes 13 and 14, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL1, Written assignment, 1 credit, written assignment concerning learning outcome 3, grades Fail (U) or Pass (G).
INL2, Written assignment, 1 credit, written assignment concerning learning outcome 8, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 4 credits, seminar concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM2, Seminar, 2 credits, seminar concerning learning outcomes 4 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM3, Seminar, 3.5 credits, seminar concerning learning outcomes 10-12, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM3, Take-home examination, 4.5 credits, take-home examination concerning learning outcome 2, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM4, Take-home examination, 4.5 credits, take-home examination concerning learning outcomes 6 and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM5, Take-home examination, 4 credits, take-home examination concerning learning outcomes 9 and 10, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
OVN1, Exercise, 2 credits, exercise concerning learning outcome 3, grades Fail (U) or Pass (G).
OVN2, Exercise, 2 credits, exercise concerning learning outcome 7, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for at least 21 credits including HEM1, HEM2, HEM3, HEM4 and HEM5.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Three-grade scale