Course syllabus - As a senior preschool teacher/development manager in preschool develop leadership within systematic QA based on disciplinary foundation
Scope
7.5 credits
Course code
OAU367
Valid from
Spring semester 2025
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2024-07-02
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Mandatory literature
Förskolan med barnet i centrum : en vision för förändringsarbete och bästa möjliga organisering
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 170 sidor
ISBN: 9789147144617 LIBRIS-ID: 9ppbbq8j7zs2hv21
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 182 sidor
ISBN: 9789144121154 LIBRIS-ID: jvdxn5slgvl71xl0
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 495 sidor,
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 199 sidor,
Compendiums
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Articles
Så görs en (o)skicklig lärare
Pedagogisk Forskning i Sverige årg 18 nr 3-4 2013 ISSN: 1401-6788,
Reference literature
Mellanledarskap i förskolan - En intervjustudie om mellanledares uppfattningar av uppdraget
Masteruppsats. Högskolan i Gävle, 2024
URL: DiVA
Utveckla förskolan tillsammans: att värdesätta de små stegen
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 228 sidor,
Framgångsfaktorer i förskolan : för ledare och medarbetare i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 221 sidor
ISBN: 9789144155104 LIBRIS-ID: 1k9b2mbmzzd36wm7
Reference literature
Avhandling:
LEDARSKAP FÖR LÄRARES LÄRANDE - Förstelärare som lärarledare (Frida Grimm, 2023) där följande artiklar ingår:How do teacher leaders lead in professional learning communities? : Explicit and tacit negotiations
Commonwealth Council for Educational Administration and Management (CCEAM), 2023
URL: Link
51:1, 34-51
Teacher leadership for teaching improvement in professional learning communities
Routledge, 2023
URL: Link
The First Teacher as the Elephant in the Room : Forgotten and Hidden Teacher Leadership Perspectives in Swedish Schools
Dokuz Eylul University, 2020
URL: Link
5:2, 454-483
Miscellaneous
Examination
SEM1, Seminar, 4.5 credits, active participation in seminar concerning learning outcomes 1 and 4, grades Fail (U) or Pass (G).
INL1, Written assignment, 3 credits, individual written assignment concerning learning outcomes 2 and 3, grades Fail (U), Pass (G) or Pass
with distinction (VG).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail