Course syllabus - Social Subjects - Pre-School and School Years 1-3
Scope
15 credits
Course code
PEA083
Valid from
Autumn semester 2024
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-01-24
Revised
2024-03-26
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Samhällsorienteringens didaktik : för undervisning i grundskolans tidiga år
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 139 sidor
ISBN: 9789147134069 LIBRIS-ID: 5jvp7vrb38802q62
Forntid i Sverige : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 132, [6] s.
ISBN: 91-27-09764-1 (inb.) : LIBRIS-ID: 9337667
Religion och andra livsåskådningar 1 och 2
Liber, 2015 - 364 s.
ISBN: 9789147117284 LIBRIS-ID: 17884835
Libers samhällskunskap : 123
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 710 sidor
ISBN: 9789147123940 LIBRIS-ID: 22596511
Geografi : människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling. 1 och 2
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 462 s.
ISBN: 9789147103409 LIBRIS-ID: 12100247
Articles
Den ofrånkomliga värdegrunden Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol.2, No. 1, november 2016, 74-78
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 79-100
2016
Att bilda eller bedöma? : Om skapandet av demokratiska medborgare
Göteborg : 2018
URL: Link
4:2, 3-16
Platsens betydelse för lärande och undervisning : ett utomhuspedagogiskt perspektiv
Naturfagsenteret, 2013
URL: Link
9:1, 3-17
Vad är ett historiemedvetande egentligen och varför är det viktigt? I Kritiska perspektiv på historiedidaktiken (s. 97-119). Eksjö: Historielärarnas förening
2013
Värdegrundens vara eller icke vara Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol. 2, No. 1, november 2016, 69-73
Reference Literature
Storylineboken : handbok för lärare
1. uppl. : Hässelby : Runa, 2004 - 336 s.
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.) LIBRIS-ID: 9362908
Religionssociologi : en introduktion
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 308 s.
ISBN: 91-47-07562-7 LIBRIS-ID: 9955006
Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
1. uppl. : Malmö : Liber, 2003 - 224 s.
ISBN: 9789147065042 LIBRIS-ID: 9060099
Historieundervisningens byggstenar : : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
3., [rev. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 299 s.
ISBN: 9789147106608 LIBRIS-ID: 14703754
Religionsdidaktik : om teori, perspektiv och praktik i religionsundervisningen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 183 s.
ISBN: 91-47-05322-4 LIBRIS-ID: 10094474
URL: Omslagsbild
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 148 s.
ISBN: 91-44-00945-3 ; LIBRIS-ID: 8352760
Samhällsorienterande ämnen : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, [2008] - 80 s.
ISBN: 9789185589647 LIBRIS-ID: 11200978
URL: Fulltext
Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 256 s.
ISBN: 978-91-44-05612-8 LIBRIS-ID: 11659556
Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 216 s.
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; LIBRIS-ID: 8354362
Other Materials
Aktuella läromedel
Vetenskapliga artiklar
Examination
TEN3, Written examination, 6.5 credits, concerning learning outcomes 1, 2, 4, 5 and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 2.5 credits, concerning learning outcomes 3, 5, and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, oral performance concerning learning outcome 4, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR3, Field study report, 2.5 credits, concerning learning outcomes 1-3 and 5-7, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM4, Seminar, 2 credits, concerning learning outcome 6, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for TEN3 and HEM1.
For a Pass grade (G) on the course as a whole, the requirements for at least this grade on all examination components must have been fulfilled, as well as the requirements for active participation in the seminars and the successful completion of prescribed group assignments. In the event of individual absences, an opportunity will be given to submit supplementary work in accordance with the teacher's instructions.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail