Course syllabus - Swedish for Teachers in Compulsory School Years 4-6, Introduction
Scope
15 credits
Course code
SVA043
Valid from
Autumn semester 2024
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-02-20
Revised
2023-12-12
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Literary conceptualizations of growth : metaphors and cognition in adolescent literature
Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, cop. 2014 - viii, 164 pages
ISBN: 9789027201560 LIBRIS-ID: 16775014
Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
Stockholm: Natur & Kultur, 2015
Compendiums
Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina.
Lund: Studentlitteratur, 2008
Kompendium i svenska språkets struktur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Link
URLs
Tidig läs- och skrivutveckling i förskoleklass ur ett Flerspråkighetsperspektiv
Skolverket, (u.å)
Elevers läs- och skrivutveckling
Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658969/1553962104233/pdf2361.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Other
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Material från Skolverkets lärportal
-
Books
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Literary conceptualizations of growth : metaphors and cognition in adolescent literature
Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, cop. 2014 - viii, 164 pages
ISBN: 9789027201560 LIBRIS-ID: 16775014
Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
Stockholm: Natur & Kultur, 2015
Compendiums
Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina.
Lund: Studentlitteratur, 2008
Articles
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Link
URLs
Tidig läs- och skrivutveckling i förskoleklass ur ett Flerspråkighetsperspektiv
Skolverket, (u.å)
Elevers läs- och skrivutveckling
Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658969/1553962104233/pdf2361.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Other
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Material från Skolverkets lärportal
Examination
TEN1, Written examination, 2 credits, written individual examination regarding the structure of the language concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, written individual examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 2-4, 9 and 10, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, seminar regarding language development work methods concerning learning outcomes 3, 5 and 10, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR1, Field study report, 1 credit, oral and written report regarding language development concerning learning outcomes 1-3 and 8-10, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM2, Take-home examination, 5 credits, written individual examination regarding children's and youth literature and its didactic prerequisites and applications concerning learning outcomes 6-8 and 10, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
GRU1, Group assignment, 1 credit, group assignment regarding grammar-teaching applications concerning learning outcomes 1 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 1 credit, seminar regarding applications in teaching with fiction concerning learning outcomes 5, 8 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for at least 8 credits.
For a Pass grade (G) on the course as a whole, the requirements for at least this grade on all examination components must have been fulfilled, as well as the requirements for active participation in the seminars and the successful completion of prescribed group assignments. In the event of individual absences, an opportunity will be given to submit supplementary work in accordance with the teacher's instructions.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail