Course syllabus - Swedish for Teachers in Preschool Class and Compulsory School Years 1-3, Advanced study (Work-Integrated)
Scope
15 credits
Course code
SVA059
Valid from
Spring semester 2025
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2023-12-12
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Läsundervisningens grunder
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 342 sidor,
Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande - onlineresurs (216 sidor), 2021
URL: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-181162
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Att bli lärare i svenska
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 206 sidor,
Critical literacy i svensk klassrumskontext
Umeå : Umeå universitet, 2015 - 203 s,
Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1
Örebro : Örebro universitet, 2012
ISBN: 978-91-7668-836-6 LIBRIS-ID: 12344912
URL: Link
Skrivande i tidiga skolår
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2024] - 199 sidor
ISBN: 9789151109664 LIBRIS-ID: g0lzvxwqdzqwj2gs
Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3
Örebro : Örebro University, 2017 - 267 s.
ISBN: 9789175292113 LIBRIS-ID: 21144250
URL: Link
Articles
Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande
Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020
URL: Link
Estetiska lärprocesser
Göteborgs universitet,
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR177272
En skola i frihet (i Bromseth & Darj 2010), Martinsson & Reimers, ur Skola i normer
Interactional scaffolding in a first-grade classroom through the teaching-learning cycle
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-19, 2020
Normer i normkritisk barnlitteratur
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Makt! Inget tvivel om den saken - maktstrukturer i svenska detektivromaner för barn
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism"
Varför är Disney så populär? Man föds inte till barn - man blir det
The (non)effect of Joint Construction in a genre-based approach to teaching writing
Routledge, 2019
URL: Link
Att utvidga och berika ett innehåll
Grattis! Du har gjort ditt första inköp! - marknadens fostran i barns medievärldar
URLs
Filmer Skolverket
Film: kritisk användning av internet
Film: digitalt berättande
Film: tidig skrivundervisning
Film: stärka elevers läsning
URLs
Skolverkets bedömningsstöd för läsa och skriva
Hitta språket (förskoleklass)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/Kmhs%20KM%201-9%20P004%20F-3
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling (åk 1-3)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-5
Nya språket lyfter (åk 1-6)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-3
URLs
Texter från Skolverket
Estetiska lärprocesser
Skolverket, Göteborgs universitet,
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR177272
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2022
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur
Skolverket,
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt
Skolverkets texter tillgängliga på Canvas
URLs
Rapporter
Småungar och medier
Statens medieråd, 2019
Svensk bokprovning
SBI, 2023
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2023/04/Dokumentation-2023.pdf
Reference Literature
Kreativ grammatikundervisning. Från förskoleklass till åk 6
Gustafsberg: Columbus Förlag, 2017
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Lära barn att läsa. Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Andra upplagan. Stockholm: LegiLexi, 2018
Skrivande i tidiga skolår
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2024] - 199 sidor
ISBN: 9789151109664 LIBRIS-ID: g0lzvxwqdzqwj2gs
Other Materials
Examination
SEM1, Seminar, 1.5 credits, oral presentation at seminar concerning learning outcomes 1 and 3, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 0.5 credit, active participation at seminar concerning learning outcome 2, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM3, Seminar, 1 credit, active participation at seminar concerning learning outcome 4, grades Fail (U) or Pass (G).
GRU1, Group assignment, 2 credits, oral presentation concerning learning outcome 5, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR1, Field study report, 5 credits, individual written and oral presentation in group concerning learning outcomes 2, 4 and 8, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 5 credits, written examination concerning learning outcomes 1, 2 and 5-8, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for FSR1 and HEM1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail