Course syllabus - Swedish as a Second Language for Teachers in Compulsory School, years 1-6
Scope
15 credits
Course code
SSA017
Valid from
Autumn semester 2024
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2023-12-12
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 152 s.
ISBN: 9789147111749 LIBRIS-ID: 16859851
Litteraciteter och flerspråkighet
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 290 sidor
ISBN: 9789147131358 LIBRIS-ID: 9lwdx9dj7vlwrhl3
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv : Symposium 2022
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 298 sidor
ISBN: 9789147146956 LIBRIS-ID: p48s5j7tmnn29vfk
The handbook of bilingualism and multilingualism
Second edition. : Chichester, West Sussex, UK : Wiley-Blackwell, 2013 - 940 pages
ISBN: 9781118941270 LIBRIS-ID: 13455902
The Handbook of Bilingualism and Multilingualism
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 191 sidor
ISBN: 9789144140933 LIBRIS-ID: v7vsnh16s5rlqw9r
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 217 sidor
ISBN: 9789144076256 LIBRIS-ID: 20891881
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 160 sidor
ISBN: 9789144137599 LIBRIS-ID: zbcc8287wnchvchg
Andraspråkets grammatik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 224 sidor
ISBN: 9789144129129 LIBRIS-ID: 5kjc9t8830k3dhmr
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 323 sidor
ISBN: 9789147122073 LIBRIS-ID: 19716581
Litteracitet och språklig mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 342 s.
ISBN: 9789144103181 LIBRIS-ID: 17554516
Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk : språk, texter och samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 235 sidor
ISBN: 9789144137872 LIBRIS-ID: jv59kt5wgj630s6s
Articles
Using inclusion, high demands and high expectations to resist the deficit syndrome: a study of eight Grade three classes overachieving in reading. Literacy 43(1).
2009
Bedömningens dubbla funktion - för lärande och likvärdighet. Communicare, 4-9.
2016
URL: Høgskolen i Østfold
A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38(2), 233-244.
2023
URL: A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden (tandfonline.com)
What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in society, 11(1).
1982
URL: JSTOR platform
Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige. Acta Didactica Norge, 12(1).
2018
URL: Acta Didactica Norge
The reading development of Swedish L2 middle school students and its relation to reading strategy use. Reading Psychology, 40(8), 782-813.
2019
Diskursöverbryggande perspektiv på återkopplande skrivsamtal i årskurs 3. Pedagogisk forskning i Sverige 28 (1-2).
2023
Bedöma eller döma?: Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk forskning i Sverige, 15(2/3), 219-231.
2010
URL: DiVA portal
Klassrumsinteraktion i de tidiga skolåren: flerspråkiga elever i skolans språkliga vardag. Nordic Studies in Education.
2011
URL: DiVA portal
URLs
Greppa flerspråkigheten
2023 - 1PDF-fil (162 sidor)
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: m4mn3nm0kkb9brg8
URL: Link
Bygga svenska, bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för svenska och svenska som andraspråk för grundskola årskurs F-3
2022
URL: Skolverket
Bygga svenska, bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för svenska och svenska som andraspråk för grundskola årskurs 4-6
2020
URL: Skolverket
Nya språket lyfter, bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolan årskurs 1-6
2020
URL: Skolverket
Reference Literature
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv : Symposium 2022
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 298 sidor
ISBN: 9789147146956 LIBRIS-ID: p48s5j7tmnn29vfk
Literacy : i familj, förskola och skola
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 219 sidor
ISBN: 9789144127583 LIBRIS-ID: js0hc857g68lftjw
Andraspråkets grammatik : övningsbok
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 144 sidor
ISBN: 9789144129136 LIBRIS-ID: t761zhx0rfbwnnxq
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-05573-2 LIBRIS-ID: 12684111
Språket och skolämnet svenska som andraspråk : om elevers språk och skolans språksyn
Uppsala : Institutionen för nordiska språk, 2017 - 64 sidor
ISBN: 9789150626261 LIBRIS-ID: 20558565
URL: Link
Other Materials
Examination
SEM1, Seminar, 1 credit, seminar with written assignment concerning learning outcome 1, grades Fail (U) or Pass (G).
OVN1, Exercise, 2 credits, assignment concerning learning outcome 2, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 3 credits, oral and written assignments concerning learning outcomes 3-6, grades Fail (U) or Pass (G).
OVN2, Exercise, 1 credit, test concerning learning outcome 7, grades Fail (U) or Pass (G).
TEN1, Written examination, 3 credits, written examination concerning learning outcomes 7 and 8, grades Fail (U) or Pass (G).
INL1, Written assignment, 2 credits, written assignment concerning learning outcomes 9 and 10, grades Fail (U) or Pass (G).
INL2, Written assignment, 3 credits, summary written assignment concerning learning outcomes 1 and 3-10, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass, Fail