Course syllabus - Qualitative Preschool Environments - Advanced Preschool Pedagogical and Educational Perspectives
Scope
22.5 credits
Course code
PEA111
Valid from
Autumn semester 2024
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2023-12-12
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Blomsterfesten i täppan
Stockholm : Bonnier Carlsen, 2018 - 34 onumrerade sidor
ISBN: 9789163899041 LIBRIS-ID: 21795728
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 351 sidor
ISBN: 9789127824331 LIBRIS-ID: gqv4cdcqd70chr21
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Värdegrunden i förskolan : samtal om barnkonventionen utifrån litteratur
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 182 sidor
ISBN: 9789144159003 LIBRIS-ID: vb9dcnj9sn4v382s
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 175 sidor
ISBN: 9789151102825 LIBRIS-ID: 6j6dpxx646v8fxs8
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv : kreativa lärandeprocesser
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016 - 198 sidor
ISBN: 9789140694669 LIBRIS-ID: 19646380
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 136 sidor
ISBN: 9789147138241 LIBRIS-ID: 5hkpgb3v39xtj9g7
Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 125 sidor
ISBN: 9789127827943 LIBRIS-ID: p2xrtbffmksx9ljj
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen
Stockholm : Lärarförlaget, [2022] - 128 sidor
ISBN: 9789188149695 LIBRIS-ID: hxzv6z0hfv7zsjcw
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Link
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Att arbeta lekresponsivt
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 111 sidor
ISBN: 9789151109411 LIBRIS-ID: zfp5w0xcwh9bkzdt
Books
Skönlitteratur
Tomtebobarnen (Åhlén & Åkerlund, 1910)
Plupp och lämlarna (Opal, 1960)
Hemma hos Harald Henriksson
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2018] - 24 onumrerade sidor
ISBN: 9789188279989 LIBRIS-ID: 22413581
Sprätten satt på toaletten (Verdandi, 1970)
ABC (Rabén & Sjögren 1961)
Vitvivan och Gullsippan
Stockholm : Lilla Piratförlaget, [2021] - 41 onumrerade sidor
ISBN: 9789178133062 LIBRIS-ID: 4j295hw62vq46xqc
Pannkakstårtan (Opal, 1984)
Till vildingarnas land [1963] (Bonnier Carlsen, 2019)
Articles
Teachers involvement in childrens mathematizing beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480
2018
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget, 2019
URL: Link
7:1, 64-85
Barns perspektiv och delaktighet i undervisning för hållbar utveckling. ATENA Didaktik, 4(1)
2022
Börja i barnens erfarenheter
Skolverket,
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2009-
URL: Link
Under threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254
2014
Matematiska och etiska resonemang i förskolan - didaktisk modellering som intervention. Forskning Om Undervisning Och lärande, 12(2), 68-84
2024
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Lanugage Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005
2005
How young childrens play is shaped through common iPad applications: a study of 2 and 4-5 year-olds, Learning, Media and Technology, DOI: 10.1080/17439884.2022.2141252 To link to this article: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.214125
2022
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581
2018
Two frameworks for mathematical reasoning at preschool level
2016
The role of intermediary objects of learning in early years chemistry and physics. Early Childhood Education Journal, 48(5), 585-595
2020
Becoming with bees; generating affect and response-abilities with the dying bees in early childhood education
2020
URLs
Kattresan
Stockholm : Bonnier, [1909] - [17 bl.]
Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s.
ISBN: 978-91-7519-227-7 LIBRIS-ID: 17448782
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Förskolebibliotek - väcker läslust? : En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
Västerås : 2020 - 93
URL: Link
Reference Literature
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Den lekande undervisande förskolläraren : lekresponsiv undervisning i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 160 sidor
ISBN: 9789144162379 LIBRIS-ID: wc9lj3kjtvfdl1jh
Digitalt meningsskapande i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget, [2020] - 207 sidor
ISBN: 9789188149473 LIBRIS-ID: 1czxfh78zdwx9x78
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Den inkluderande förskolan : en handbok
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 247 sidor
ISBN: 9789144132990 LIBRIS-ID: s4r9zkq4qv3kl6wc
Undervisningsstrategier i förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 242 sidor
ISBN: 9789144137469 LIBRIS-ID: 8mf6dw5q6zg2fw4t
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och åk F-3
Tredje reviderade upplagan : Vimmerby : Outdoor Teaching Förlag, [2020] - 352 sidor
ISBN: 9789198380767 LIBRIS-ID: 7kfz9p7w5ltdnl3z
Examination
SEM1, Seminar, 1.5 credits, active participation in seminar concerning learning outcomes 1, 2, 4 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 1.5 credits, active participation in seminar concerning learning outcomes 1, 2, 4 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM3, Seminar, 1.5 credits, active participation in seminar concerning learning outcomes 1, 2, 4 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM4, Seminar, 1.5 credits, active participation in seminar concerning learning outcomes 1, 2, 4 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
INL1, Written assignment, 3 credits, individual written assignment concerning learning outcomes 5-7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 4 credits, individual written take-home examination concerning learning outcomes 1, 2, 4, 6 and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
GRU1, Group assignment, 2 credits, active participation in group assignment concerning learning outcomes 1-3 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR1, Field study report, 7.5 credits, field study report with oral examination in group and individual written examination concerning learning outcomes 1-7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for INL1, HEM1 and FSR1
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail