Course syllabus - Opportunities and Obstacles in Pupils' Language, Reading, Writing and Mathematics Development (Work-Integrated)
Scope
7.5 credits
Course code
OAU311
Valid from
Spring semester 2024
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2022-12-13
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789198426441 LIBRIS-ID: 8qhdr2lm6r2zpz35
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Compendiums
Del 1 - Att upptäcka behov av stöd i matematik
Del 2 - Att tillgodose behov av stöd i matematik
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Del 5 - Att intensifiera insatser i matematik
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 1 - Läs- och skrivutveckling
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 - Att kartlägga läs- och skrivutveckling
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020 Liljedal Communication AB,
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
Skolverket, 5s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
Att se hur barn räknar
Skolverket, 6s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Articles
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
URLs
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Reference Literature
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Other Materials
Examination
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, written examination concerning learning outcomes 1, 2 and 5, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 2 credits, field study report concerning learning outcomes 3-5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 2 credits, oral performance concerning learning outcomes 1-4, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail