Course syllabus - Literacy education for preschool teachers in preschool class, 15 credits (commissioned by The Swedish National Agency for Education)
Scope
15 credits
Course code
SVA902
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2022-03-01
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
2018 - 1 PDF-fil (162 sidor)
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: 22462776
URL: Link
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Compendiums
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens universitet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Andraspråksundervisning för skolframgång - en modell för utveckling av skolans språkpolicy
2001, Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. (S. 86-107),
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Stockholm: HLS Förlag, 2013
Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa I: Jølle, L., Larsen, A. S., Otnes, H., & Aa, L. I. 9. Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa
2020
Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik.
Lund: Studentlitteratur, 2016
URLs
Reference Literature
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/bokprovning/bokprovning-2022/
Other Materials
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Link
Texter från Skolverkets lärportal
Ett urval av skönlitteratur (separat lista)
Other Materials
Filmer från Skolverkets lärportal
-
Books
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Transspråkande i praktik och teori
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2017] - 244 sidor
ISBN: 9789127818200 LIBRIS-ID: 19873490
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Compendiums
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens universitet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Andraspråksundervisning för skolframgång - en modell för utveckling av skolans språkpolicy
2001, Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. (S. 86-107),
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Stockholm: HLS Förlag, 2013
Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa I: Jølle, L., Larsen, A. S., Otnes, H., & Aa, L. I. 9. Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa
2020
Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik.
Lund: Studentlitteratur, 2016
URLs
Reference Literature
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/bokprovning/bokprovning-2022/
Other Materials
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Link
Texter från Skolverkets lärportal
Ett urval av skönlitteratur (separat lista)
Other Materials
Filmer från Skolverkets lärportal
Examination
HEM1, Take-home examination, 3 credits, individual written examination regarding the structure of the language concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM2, Take-home examination, 3 credits, individual written examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 2-4, 8 and 9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM3 Take-home examination, 3 credits, individual written examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 4, 8 and 9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM4, Take-home examination, 2 credits, individual written examination regarding literature didactics and children's and youth literature concerning learning outcomes 7-9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 1 credit, oral examination with digital support regarding language development concerning learning outcomes 1-3 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR2, Field study report, 1.5 credits, written and oral presentation with digital support regarding reading and literacy environments and assessment concerning learning outcomes 5-9, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, written assignment and active participation in seminar regarding current research concerning learning outcomes 2, 3 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned at least 8 credits.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail