Course syllabus - Pedagogy 1-30 - Introduction to General Pedagogy
Scope
30 credits
Course code
PEA106
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2021-12-14
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Introduktion till pedagogik
Pedagogik för förändring : röster som utmanat kunskap och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 333 sidor
ISBN: 978-91-44-11392-0 LIBRIS-ID: 20575011
Pedagogik som vetenskap : en inbjudan
Första upplagan, första tryckningen : Malmö : Gleerups, [2018] - 198 sidor
ISBN: 9789140697202 LIBRIS-ID: 22687526
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Vetenskapsteori och metod 1
Statistisk verktygslåda 0 : att förstå och förändra världen med siffror
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 192 sidor
ISBN: 9789144140902 LIBRIS-ID: gs8l2tbjdbr7hszq
Kritiskt tänkande
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 269 sidor
ISBN: 9789147113651 LIBRIS-ID: 22573193
Kvalitativa metoder helt enkelt!
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 376 sidor
ISBN: 9789144142913 LIBRIS-ID: 8m5lf8hb64dtmk27
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789147127788 LIBRIS-ID: grg82f09d9gs79vt
Articles
Introduktion till pedagogik
Lära och utvecklas tillsammans. Myndigheten för skolutveckling. (s.2-6, 10-13.)
2005
Vuxenpedagogik som vetenskaplig disciplin. I L. Borgström & P. Gougoulakis. (Red.), Vuxenantologin. En grundbok om vuxnas lärande (s. 53-69). Bokförlaget Atlas.
2006
Vad formar en människa? I U. P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (Red:er), Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare (s. 223-250). Natur & Kultur.
2014
Bildning och Pedagogik - en akademi för bildning? (Högskoleverkets rapportserie, 2008:32). Högskoleverket.
2008
Föreställningar om lärande och tidsanda. I S. Selander (red.) Kobran, nallen och maijen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. (s. 71-89). Myndigheten för skolutveckling.
2004
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Bildning i massutbildningens tid. I A. Burman (Red.) Våga veta! - Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv (s. 75-96). Södertörn Studies in Higher Education.
2011
Den demokratiska utbildningssynen. I J. Dewey. Utbildning och demokrati (övers. N. Sjödén, s, 121-140). Daidalos (orig. 1916).
1997
När missförstånd blir till bristande kognitiva förmågor i klassrummet. I K. Hundeide Sociokulturella ramar för barns utveckling. (s. 189-196). Studentlitteratur.
2011
Falsk auktoritet och äkta/Frigörelse från auktoriteten I. H. Lane. Barnets fyra åldrar - Råd till föräldrar och lärare. (övers. G. Lindström, s. 141-156). Natur och kultur.
1933
Dynamics of group action. Educational Leadership, 1, 195-200.
1944
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Artiklar kan tillkomma i alla delkurser som obligatorisk litteratur.
Reference Literature
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
-
Books
Introduktion till pedagogik
Pedagogik för förändring : röster som utmanat kunskap och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 333 sidor
ISBN: 978-91-44-11392-0 LIBRIS-ID: 20575011
Pedagogik som vetenskap : en inbjudan
Första upplagan, första tryckningen : Malmö : Gleerups, [2018] - 198 sidor
ISBN: 9789140697202 LIBRIS-ID: 22687526
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Vetenskapsteori och metod 1
Statistisk verktygslåda 0 : att förstå och förändra världen med siffror
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 192 sidor
ISBN: 9789144140902 LIBRIS-ID: gs8l2tbjdbr7hszq
Kritiskt tänkande
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 269 sidor
ISBN: 9789147113651 LIBRIS-ID: 22573193
Kvalitativa metoder helt enkelt!
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 376 sidor
ISBN: 9789144142913 LIBRIS-ID: 8m5lf8hb64dtmk27
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789147127788 LIBRIS-ID: grg82f09d9gs79vt
Articles
Introduktion till pedagogik
Lära och utvecklas tillsammans. Myndigheten för skolutveckling. (s.2-6, 10-13.)
2005
Vuxenpedagogik som vetenskaplig disciplin. I L. Borgström & P. Gougoulakis. (Red.), Vuxenantologin. En grundbok om vuxnas lärande (s. 53-69). Bokförlaget Atlas.
2006
Vad formar en människa? I U. P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (Red:er), Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare (s. 223-250). Natur & Kultur.
2014
Bildning och Pedagogik - en akademi för bildning? (Högskoleverkets rapportserie, 2008:32). Högskoleverket.
2008
Föreställningar om lärande och tidsanda. I S. Selander (red.) Kobran, nallen och maijen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. (s. 71-89). Myndigheten för skolutveckling.
2004
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Bildning i massutbildningens tid. I A. Burman (Red.) Våga veta! - Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv (s. 75-96). Södertörn Studies in Higher Education.
2011
Den demokratiska utbildningssynen. I J. Dewey. Utbildning och demokrati (övers. N. Sjödén, s, 121-140). Daidalos (orig. 1916).
1997
När missförstånd blir till bristande kognitiva förmågor i klassrummet. I K. Hundeide Sociokulturella ramar för barns utveckling. (s. 189-196). Studentlitteratur.
2011
Falsk auktoritet och äkta/Frigörelse från auktoriteten I. H. Lane. Barnets fyra åldrar - Råd till föräldrar och lärare. (övers. G. Lindström, s. 141-156). Natur och kultur.
1933
Dynamics of group action. Educational Leadership, 1, 195-200.
1944
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Artiklar kan tillkomma i alla delkurser som obligatorisk litteratur.
Reference Literature
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Requirements
General entry requirements
Examination
INL1, Written assignment, 7.5 credits, individual written assignment concerning learning outcomes 1 and 2, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL2, Written assignment, 7.5 credits, individual written assignment concerning learning outcomes 3 and 4, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL3, Written assignment, 6.5 credits, individual written assignment concerning learning outcomes 5 and 6, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 1 credit, active participation during seminar concerning learning outcomes 5 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
INL4, Written assignment, 7.5 credits, individual written assignment concerning learning outcomes 7 and 8, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for at least three (3) written assignments.
During the course there are elements with compulsory participation, for further information, see the study guide.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail