Course syllabus - Historical and Societal Perspectives on Education for Teachers in Compulsory School Years 4-6
Scope
7.5 credits
Course code
OAU290
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2021-12-14
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Interkulturella dimensioner : pedagogik för interkulturellt lärande
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 257 sidor
ISBN: 9789144140872 LIBRIS-ID: w9ldd060t6krc75x
Svenska läroplaner : läroplansteori för de pedagogiska professionerna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 311 sidor
ISBN: 9789144142753 LIBRIS-ID: hwqnrgbpfspcpgnh
Articles
Teaching as Indwelling Between Two Curriculum Worlds. I W. F. Pinar & R. L. Irwin (red). Curriculum in a new key: the collected works of Ted T. Aoki (s.159-166)
2005
Demokrati - ett problem för utbildning eller ett utbildningsproblem? Utbildning & Demokrati 2003, VOL 12, NR 1, S 59-80
2003
Två artskilda perioder för pedagogisk forskning: Det utbildningspolitiska systemskiftets juridiska dimension och dess djupgående konsekvenser för samhälle, skola och pedagogik. Pedagogisk forskning i Sverige vol. 23 nr 5 2018 ISSN: 1401-6788
2018
Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. (Uppdaterad och omarb. version). Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
2010
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige årg 21 nr 1-2 2016 issn 1401-6788
2016
Inramad skola: ramfaktorer, frames och analys av sociala interaktionsdynamiker i skolan. I A. Persson, & R. Johansson (Red.), Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang: utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (s. 391-412)
Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet, 2014
URL: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4437902&fileOId=4437905
Skolinspektionen. Grundskolors arbete med jämställdhet - med särskilt fokus på en trygg skolmiljö för alla elever
2020
URLs
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
URL: https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Barnkonventionen i skolan
Skolverket,
URL: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/barnkonventionen
Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet (aktuell)
Skolverket,
Normkritisk pedagogik - ett sätt att motverka strukturell rasism i skolan
Skolverket,
På tal om kvinnor och män 2022. Lathund om jämställdhet
SCB,
URL: https://www.scb.se/contentassets/b3ba3d3ad7a74749936c7fd2e3b4bee6/le0201_2021b22_x10br2201.pdf
Så kan demokratiundervisning främja likvärdighet
Skolverket,
Reference Literature
Skola och medborgarfostran : mellan pedagogik, vetenskap och moral
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 173 sidor
ISBN: 9789144121444 LIBRIS-ID: 4kjqhjt92rkxtd59
Perspektiv på skolans problem : vad säger forskningen?
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 431 sidor
ISBN: 9789144133898 LIBRIS-ID: 7k188jp45vf47nsj
Skolverket. Skolan och medborgarskapandet. Kunskapsöversikt.
2011
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a659412/1553963771753/pdf2596.pdf
Other Materials
Ytterligare litteratur kan tillkomma på lärares anmodan.
Examination
TEN1, Written examination, 3.5 credits, written examination concerning learning outcomes 1-4 and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 2 credits, written report concerning learning outcome 5 and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 2 credits, active participation in field days and in seminar concerning learning outcome 6, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for TEN1 and FSR1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail