Course syllabus - Special Needs Teacher - Specialization Intellectual Disability, Part 2
Scope
15 credits
Course code
SQA143
Valid from
Spring semester 2023
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2021-12-14
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 248 sidor
ISBN: 9789144137605 LIBRIS-ID: ft6ltzj8c7g3cjz2
Augmentative and alternative communication: models and applications
San Diego, California, Plural Publishing, Incorporated, 2022
Practically Speaking. Language, Literacy & Academic Development for Students with AAC Needs
Baltimore, Maryland, USA, Paul Brookes Publishing Co., Inc., 2009
Specialpedagogik för lärare
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 402 sidor
ISBN: 9789127827318 LIBRIS-ID: 8mqfwcs96g9lbvxh
Articles
Andersson, A.-L. (2021). Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning: Lärares och föräldrars perspektiv (PhD dissertation, Mälardalen University).
Bagger, A., & Östlund, D. (2021). Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning. Vad? Hur? Varför? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (223-240). Studentlitteratur.
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., & Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning. Teaching and Educational Research, 18(4), 85-109.
Gårlin, S. (2021). Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Göransson, K., Hellblom-Thibblin, T., & Axdorph, E. (2011) Matematikundervisning i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen. Skolverket.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6598fa/1553964116497/pdf2722.pdf
Hemmingsson, H. (2021). Digitala resurser i skolan för delaktighet och lärande. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (270-286). Natur och Kultur.
Klefbeck, K. (2021). Etiska perspektiv - vad kan ett introspektivt perspektiv bidra till? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, (53-66). Studentlitteratur.
Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2010). Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 38(3), 175-179.
Light, J., & McNaughton, D. (2012). Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities. Assistive Technology, 24(1), 34-44.
Lüddeckens, J., Anderson, L., & Östlund, D. (2022). "Principals' perspectives of inclusive education involving students with autism spectrum conditions - a Swedish case study", Journal of Educational Administration, 60(2), 207-221.
Mercer, N., & Sams, C. (2006). Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems. Language and Education, 20(6). 507-528. 10.2167/le678.0.
Munger, K., Gill, C., Ormond, K., & Kirschner, K. (2007). The next exclusion debate: assessing technology, ethics, and intellectual disability after the human genome project. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 121 - 128.
Nilsson, Danielsson, H., Elwér, Å., Messer, D., Henry, L., & Samuelsson, S. (2021). Investigating Reading Comprehension in Adolescents with Intellectual Disabilities: Evaluating the Simple View of Reading. Journal of Cognition, 4(1), 1-20.
Ogden, T. (2021). Skolinsatser för att främja social kompetens och motverka beteendeproblem. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (234-246). Natur och Kultur.
Otterborn, A.; Schönborn, K.; Hulténm M. (2018). Surveying preschool teachers use of digital tablets: General and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 28, 1-21.
Reichow, B., Lemons, CJ., Maggin, DM., & Hill, DR. (2019). Beginning reading interventions for children and adolescents with intellectual disability. Cochrane Database of Systematic Reviews, 12, 1-23.
Rosendahl, J. (2022). Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning : - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer (PhD dissertation, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet).
Samuelsson, J., et al. (2023). "My point of view: Students with intellectual and communicative disabilities express their views on speech and reading using Talking Mats." British journal of learning disabilities: 1-13. (Lärandemål 1, 3)
Savage, R. (2006). Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence. International Journal of Inclusive Education, 10(4-5), 347-361.
Schnepel, S., & Aunio, P. (2022). A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, (37)4, 663-678.
Sedem, M. (2021). Samverkan mellan skola och föräldrar till elever i behov av särskilt stöd. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (193-212). Natur och Kultur.
Sjöqvist, A. (2022). Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Skolverket (2009) Kunskapsbedömning i särskolan i särvux - ett stödmaterial för samtal och verksamhetsutveckling.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a657080/155396038
Tiekstra, M., Hessels, M., & Minnaert, A. (2009) Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities. Psychological Reports, 105, 804-814.
Träff, U., Levén, A., Östergren, R., & Schöld, D. (2020). Number Magnitude Processing and Verbal Working Memory in Children with Mild Intellectual Disabilities. Dev Neuropsychol, 45(3), 139-153.
Wandin, H., et al. (2023). "A Scoping Review of Aided AAC Modeling for Individuals With Developmental Disabilities and Emergent Communication." Current developmental disorders reports. (Lärandemål 1, 3)
Wåger, J. (2021). Kooperativt lärande (KL). I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (147-162). Studentlitteratur.
Östlund, D. (2012). Deltagandets kontextuella villkor: fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik (Doktorsavhandling. Malmö högskola, fakulteten för lärande och samhälle. Malmö studies in Educational Sciences, 67). Malmö universitet.
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:571918
URLs
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden
Skolverket, 2022
Other Materials
Nilsson, K. (2022). Words Dont Come Easy : Decoding and Reading Comprehension Difficulties in Adolescents with Intellectual Disability. Linköping Studies in Arts and Sciences. Linköping, Linköping University Electronic Press: 52. (66 s) (Lärandemål 1, 3)
-
Books
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 248 sidor
ISBN: 9789144137605 LIBRIS-ID: ft6ltzj8c7g3cjz2
Specialpedagogik för lärare
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 402 sidor
ISBN: 9789127827318 LIBRIS-ID: 8mqfwcs96g9lbvxh
Articles
Andersson, A.-L. (2021). Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning: Lärares och föräldrars perspektiv (PhD dissertation, Mälardalen University).
Bagger, A., & Östlund, D. (2021). Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning. Vad? Hur? Varför? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (223-240). Studentlitteratur.
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., & Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning. Teaching and Educational Research, 18(4), 85-109.
Gårlin, S. (2021). Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Göransson, K., Hellblom-Thibblin, T., & Axdorph, E. (2011) Matematikundervisning i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen. Skolverket.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6598fa/1553964116497/pdf2722.pdf
Hemmingsson, H. (2021). Digitala resurser i skolan för delaktighet och lärande. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (270-286). Natur och Kultur.
Klefbeck, K. (2021). Etiska perspektiv - vad kan ett introspektivt perspektiv bidra till? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, (53-66). Studentlitteratur.
Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2010). Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 38(3), 175-179.
Light, J., & McNaughton, D. (2012). Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities. Assistive Technology, 24(1), 34-44.
Lüddeckens, J., Anderson, L., & Östlund, D. (2022). "Principals' perspectives of inclusive education involving students with autism spectrum conditions - a Swedish case study", Journal of Educational Administration, 60(2), 207-221.
Mercer, N., & Sams, C. (2006). Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems. Language and Education, 20(6). 507-528. 10.2167/le678.0.
Munger, K., Gill, C., Ormond, K., & Kirschner, K. (2007). The next exclusion debate: assessing technology, ethics, and intellectual disability after the human genome project. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 121 - 128.
Nilsson, Danielsson, H., Elwér, Å., Messer, D., Henry, L., & Samuelsson, S. (2021). Investigating Reading Comprehension in Adolescents with Intellectual Disabilities: Evaluating the Simple View of Reading. Journal of Cognition, 4(1), 1-20.
Ogden, T. (2021). Skolinsatser för att främja social kompetens och motverka beteendeproblem. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (234-246). Natur och Kultur.
Otterborn, A.; Schönborn, K.; Hulténm M. (2018). Surveying preschool teachers use of digital tablets: General and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 28, 1-21.
Reichow, B., Lemons, CJ., Maggin, DM., & Hill, DR. (2019). Beginning reading interventions for children and adolescents with intellectual disability. Cochrane Database of Systematic Reviews, 12, 1-23.
Rosendahl, J. (2022). Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning : - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer (PhD dissertation, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet).
Savage, R. (2006). Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence. International Journal of Inclusive Education, 10(4-5), 347-361.
Schnepel, S., & Aunio, P. (2022). A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, (37)4, 663-678.
Sedem, M. (2021). Samverkan mellan skola och föräldrar till elever i behov av särskilt stöd. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (193-212). Natur och Kultur.
Sjöqvist, A. (2022). Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Skolverket (2009) Kunskapsbedömning i särskolan i särvux - ett stödmaterial för samtal och verksamhetsutveckling.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a657080/155396038
Tegler, H., Demmelmaier, I., Blom Johansson, M., & Norén, N. (2020). "Creating a Response Space in Multiparty Classroom Settings for Students using Eye-gaze Accessed Speech-Generating Devices." Augmentative and alternative communication, 36(4), 203-213.
Tiekstra, M., Hessels, M., & Minnaert, A. (2009) Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities. Psychological Reports, 105, 804-814.
Träff, U., Levén, A., Östergren, R., & Schöld, D. (2020). Number Magnitude Processing and Verbal Working Memory in Children with Mild Intellectual Disabilities. Dev Neuropsychol, 45(3), 139-153.
Wåger, J. (2021). Kooperativt lärande (KL). I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (147-162). Studentlitteratur.
Östlund, D. (2012). Deltagandets kontextuella villkor: fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik (Doktorsavhandling. Malmö högskola, fakulteten för lärande och samhälle. Malmö studies in Educational Sciences, 67). Malmö universitet.
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:571918
URLs
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden
Skolverket, 2022
Other Materials
Utöver kursens obligatoriska litteratur, tillkommer ytterligare 200 sidor egen vald vetenskaplig litteratur (artikel och avhandling).
Examination
INL1, Written assignment, 5 credits, concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL2, Written assignment, 3 credits, concerning learning outcome 2, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 4 credits, concerning learning outcomes 3 and 4, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 3 credits, active participation at course meetings concerning learning outcomes 1-5, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for INL1 and INL2.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail