Course syllabus - Special Needs Teacher - Specialization Intellectual Disability, Part 1
Scope
15 credits
Course code
SQA142
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2021-12-14
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910 - 1950
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2007 - 1 onlineresurs (265 sidor),
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A22897&dswid=-6031
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s,
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Samtalsmetoder i skolan : förstå och nå fram till dina elever
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2022] - 92 sidor
ISBN: 9789127461635 LIBRIS-ID: 3j0mgh791r5nwmp2
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Ett barn är oss fött : att bli förälder när barnet har en funktionsnedsättning : ett beskrivande och tolkande perspektiv
Stockholm : HLS förlag, 2007 - 267 s.
ISBN: 9789176566466 LIBRIS-ID: 10598333
URL: Link
Undervisa om sexualitet, samtycke och relationer : integrera i alla ämnen
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789177412670 LIBRIS-ID: 1fvbg3fpzv2vbds8
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Compendiums
Andersson, A-L., & Wilder, J. (2017). Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
Articles
Buntinx, W.H.E., & Schalock, R.L. (2010). Models of Disability, Quality of Life, and Individualized Supports: Implications for Professional Practice in Intellectual Disability. Journal of Policy and Practice, Intellectual Disabilities, 7, 283-294.
URL: https://doi-org.ep.bib.mdh.se/10.1111/j.1741-1130.2010.00278.x
Ferguson, P. M. (2002). A Place in the Family: An Historical Interpretation of Research on Parental Reactions to Having a Child with a Disability. The Journal of Special Education, 36(3), 124-131.
Flanigan, L., Climie, E.A., Gray, C., & Conde, C.F. (2019). ADHD in Individuals with Intellectual Disability. In: Matson, J.L. (eds) Handbook of Intellectual Disabilities. Autism and Child Psychopathology Series. Springer, Cham.
URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20843-1_48 (Läs s. 917-936)
Frithiof, E. (2012). Särskolan i ljuset av FN-konventionen om mänskliga rättighet för personer med funktionsnedsättning. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. s. 45-52.
Göransson, K., & Bengtsson, K. (2021). They would be bullied inordinary schools - exploring public discourses on inclusionary schooling. Disability & Society, 1-18.
Ineland, J., Sauer, L. (2014) Kulturella aktiviteter för personer med utvecklingsstörning - en pedagogisk utmaning. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(1), 31-51.
Schalock, Luckasson, Tassé, & Verdugo. (2018). A Holistic Theoretical Approach to Intellectual Disability: Going Beyond the Four Current Perspectives. Intellectual and developmental disabilities 1; 56 (2): 79-89.
Serret, S., Hun, S., Thümmler, S., Pierron, P., Santos, A., Bourgeois, J., & Askenazy, F. (2017). Teaching Literacy Skills to French Minimally Verbal School-Aged Children with Autism Spectrum Disorders with the Serious Game SEMA-TIC: An Exploratory Study. Frontiers in psychology, 8, 1523.
Szönyi, K. (2012). Att lyssna till barn: I gränslandet mellan livsvärldar och systemvärlden. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. (s. 45-52).
Ward, T., & Stewart, C. (2008). Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
Wilder, J., & Granlund, M. (2015). Stability and change in sustainability of daily routines and social networks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2), 133-144.
URLs
Other Materials
-
Books
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910 - 1950
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2007 - 1 onlineresurs (265 sidor),
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A22897&dswid=-6031
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s,
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Ett barn är oss fött : att bli förälder när barnet har en funktionsnedsättning : ett beskrivande och tolkande perspektiv
Stockholm : HLS förlag, 2007 - 267 s.
ISBN: 9789176566466 LIBRIS-ID: 10598333
URL: Link
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Participation in everyday life for adults with profound intellectual (and multiple) disabilities
(Doktorsavhandling, Avdelningen för Socialt Arbete, Eskilstuna), 2018
URL: Link
Compendiums
Andersson, A-L., & Wilder, J. (2017). Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
Articles
Buntinx, W.H.E., & Schalock, R.L. (2010). Models of Disability, Quality of Life, and Individualized Supports: Implications for Professional Practice in Intellectual Disability. Journal of Policy and Practice, Intellectual Disabilities, 7, 283-294.
URL: https://doi-org.ep.bib.mdh.se/10.1111/j.1741-1130.2010.00278.x
Ferguson, P. M. (2002). A Place in the Family: An Historical Interpretation of Research on Parental Reactions to Having a Child with a Disability. The Journal of Special Education, 36(3), 124-131.
Flanigan, L., Climie, E.A., Gray, C., & Conde, C.F. (2019). ADHD in Individuals with Intellectual Disability. In: Matson, J.L. (eds) Handbook of Intellectual Disabilities. Autism and Child Psychopathology Series. Springer, Cham.
URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20843-1_48 (Läs s. 917-936)
Frithiof, E. (2012). Särskolan i ljuset av FN-konventionen om mänskliga rättighet för personer med funktionsnedsättning. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. s. 45-52.
Göransson, K., & Bengtsson, K. (2021). They would be bullied inordinary schools - exploring public discourses on inclusionary schooling. Disability & Society, 1-18.
Ineland, J., Sauer, L. (2014) Kulturella aktiviteter för personer med utvecklingsstörning - en pedagogisk utmaning. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(1), 31-51.
Schalock, R. (2011). The evolving understanding of the construct of intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 36(4), 227-233.
Serret, S., Hun, S., Thümmler, S., Pierron, P., Santos, A., Bourgeois, J., & Askenazy, F. (2017). Teaching Literacy Skills to French Minimally Verbal School-Aged Children with Autism Spectrum Disorders with the Serious Game SEMA-TIC: An Exploratory Study. Frontiers in psychology, 8, 1523.
Szönyi, K. (2012). Att lyssna till barn: I gränslandet mellan livsvärldar och systemvärlden. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. (s. 45-52).
Wilder, J., & Granlund, M. (2015). Stability and change in sustainability of daily routines and social networks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2), 133-144.
Ward, T., & Stewart, C. (2008). Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
URLs
Examination
INL1, Written assignment, 5 credits, concerning learning outcomes 1 and 2, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL2, Written assignment, 3 credits, concerning learning outcome 3, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 4 credits, concerning learning outcomes 4 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 3 credits, active participation at course meetings concerning learning outcomes 1-5, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for INL1 and INL2.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail