Course syllabus - Introduction to the Swedish language for Teachers in Secondary and Upper Secondary School
Scope
15 credits
Course code
SVA048
Valid from
Autumn semester 2021
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-12-11
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Digitalisering, literacy och multimodalitet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 137 sidor
ISBN: 9789144159751 LIBRIS-ID: 1hbfccbtzvs951x4
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 177 s.
ISBN: 9789144088242 LIBRIS-ID: 14069868
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 305 s.
ISBN: 9789144106236 LIBRIS-ID: 17530299
Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018 - 260 sidor
ISBN: 9789176851791 LIBRIS-ID: x6fv7zt7v6gm6zr6
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Articles
Lässtrategier för att lyckas -- om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser. Forskning om undervisning och lärande 4 (2).
2016
Kreativ grammatikundervisning: vad är det? I: Helen Winzell, Jenny Edvardsson & Suzanne Parmenius Swärd (red.), Kreativt: Svensklärarföreningens årsskrift 2021 (s. 81-95). Svensklärarföreningen
2022
URL: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-93739
URLs
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Skolverket,
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk på gymnasial nivå.
Skolverket,
Svenska skrivregler. Språkrådet
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 308 sidor,
Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Läroplan och kursplaner för grundskolan
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
-
Books
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Digitalisering, literacy och multimodalitet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 137 sidor
ISBN: 9789144159751 LIBRIS-ID: 1hbfccbtzvs951x4
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 305 s.
ISBN: 9789144106236 LIBRIS-ID: 17530299
Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018 - 260 sidor
ISBN: 9789176851791 LIBRIS-ID: x6fv7zt7v6gm6zr6
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Articles
Lässtrategier för att lyckas -- om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser. Forskning om undervisning och lärande 4 (2).
2016
URLs
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Skolverket,
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk på gymnasial nivå.
Skolverket,
Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Läroplan och kursplaner för grundskolan
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
-
Books
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Digital kompetens i svenskundervisningen : klassrumsnära exempel
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 147 sidor
ISBN: 9789144137797 LIBRIS-ID: cp2r50x79fz156cm
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018 - 260 sidor
ISBN: 9789176851791 LIBRIS-ID: x6fv7zt7v6gm6zr6
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Articles
Plagiera eller referera vetenskapligt?: En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. Högre Utbildning, ISSN 2000-7558, E-ISSN 2000-7558, Vol. 11, nr 1, s. 41-55. DOI: 10.23865/hu.v11.2730.
2021
URL: https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/2730/5261
URLs
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Skolverket,
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk på gymnasial nivå
Skolverket,
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
-
Books
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Digital kompetens i svenskundervisningen : klassrumsnära exempel
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 147 sidor
ISBN: 9789144137797 LIBRIS-ID: cp2r50x79fz156cm
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018 - 260 sidor
ISBN: 9789176851791 LIBRIS-ID: x6fv7zt7v6gm6zr6
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Articles
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
Språk & Stil, vol. 22, 2014
Plagiera eller referera vetenskapligt?: En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. Högre Utbildning, ISSN 2000-7558, E-ISSN 2000-7558, Vol. 11, nr 1, s. 41-55. DOI: 10.23865/hu.v11.2730.
2021
URL: https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/2730/5261
URLs
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Skolverket,
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk på gymnasial nivå
Skolverket,
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Examination
FSR1, Field study report, 1 credit, an oral presentation and a written report concerning learning outcome 8, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM1, Take-home examination, 4 credits, individual written take-home examination concerning learning outcomes 1, 2, 5 and 8-10, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
TEN1, Written examination, 4 credits, written examination concerning learning outcomes 4, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
OVN1, Exercise, 2.5 credits, oral and written assignments (producing and responding to texts) concerning learning outcomes 2 and 3, grades Fail (U) or Pass (G).
OVN2, Exercise, 1.5 credit, oral assignments (responding to pupils' texts) concerning learning outcomes 7, grades Fail (U) or Pass (G).
OVN3, Exercise, 1 credit, oral and written assignments (book discussions) concerning learning outcome 6, grades Fail (U) or Pass (G).
OVN4, Exercise, 1 credit, oral presentations (workshop) concerning learning outcome 8, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction on the course as a whole, the student must have earned that grade for HEM1 and TEN1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail