Course syllabus - Scientific Theory for Preschool Teachers
Scope
7.5 credits
Course code
OAU275
Valid from
Autumn semester 2021
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-12-11
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 107 sidor
ISBN: 9789151107424 LIBRIS-ID: 2h5jsm1k0wk7p1rl
Läroplansteori och didaktik
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, [2023] - 200 sidor
ISBN: 9789151108841 LIBRIS-ID: vbv7k63ksjx1gn09
Other Materials
-
Books
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 107 sidor
ISBN: 9789151107424 LIBRIS-ID: 2h5jsm1k0wk7p1rl
Läroplansteori och didaktik
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, [2023] - 200 sidor
ISBN: 9789151108841 LIBRIS-ID: vbv7k63ksjx1gn09
Articles
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Falun : Högskolan Dalarna, 2021
URL: Link
15:3, 9-31
Plattan i mattan: Digitala lärplattor och didaktisk design i förskolan
Retrieved from Stockholms universitet website, 2016
Reference Literature
Demokratifostran i förskolan - för individen eller kollektivet
Skolverket, 2018
Free play, free choices? - Influence and construction of gender in preschools in different local contexts
Education Inquiry, 11(2), 144158, 2020
Gender equality in five- to six-year-old preschoolers early competences in science do not protect schoolgirls from gender stereotypes
European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 479-500, 2021
Other Materials
-
Books
Läroplansteori för lärare : en introduktion
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 142 sidor
ISBN: 9789144151793 LIBRIS-ID: hwpzfgdqfhknmd0c
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor,
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Articles
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Falun : Högskolan Dalarna, 2021
URL: Link
15:3, 9-31
Plattan i mattan: Digitala lärplattor och didaktisk design i förskolan
Retrieved from Stockholms universitet website, 2016
Reference Literature
Barn och fred. En pilotstudie om förskolebarns förståelse av fred
Karlstad : CSD Karlstad, 2018
URL: Link
2018:4, 65-87
Demokratifostran i förskolan - för individen eller kollektivet
Skolverket, 2018
Free play, free choices? - Influence and construction of gender in preschools in different local contexts
Education Inquiry, 11(2), 144158, 2020
Att skapa läroplan för de yngsta barnen i förskolan : barns perspektiv och nuets didaktik
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2013 - 147 s.
ISBN: 9789173467650 LIBRIS-ID: 14793991
URL: Fulltext
Gender equality in five- to six-year-old preschoolers early competences in science do not protect schoolgirls from gender stereotypes
European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 479-500, 2021
-
Books
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor,
Praktisk vetenskapsteori för lärare : Hur vet vi vad vi vet?
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 200 sidor
ISBN: 9789151106854 LIBRIS-ID: dsb1nmkxbm5v6505
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Articles
Barns möjligheter att utveckla en kritisk handlingsförmåga - En studie av meningsskapande i förskolans praktik. Utbildning Och Demokrati, 24(2), 73-90. https://doi.org/10.48059/uod.v24i2.103
2015
Engagement and emergent literacy practices in Swedish preschools. European Early Childhood Education Research Journal, 23:5, 619-634, DOI: 10.1080/1350293X.2014.996423
2015
Gender equality in five- to six-year-old preschoolers early competences in science do not protect schoolgirls from gender stereotypes. European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 479-500. https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1941165
2021
Reference Literature
Demokratifostran i förskolan - för individen eller kollektivet. Skolverket.
2018
Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta. Licentiatuppsats. Göteborgs Universitet.
2011
Other Materials
Läroplan för förskolan (Lpfö18). Reviderad 2021. Skolverket (2021).
Examination
FSR1, Field study report, 1.5 credits, concerning learning outcomes 4 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
TEN1, Written examination, 2 credits, concerning learning outcomes 1 and 5, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 4 credits, concerning learning outcomes 2,3 and 5, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for HEM1 and TEN1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail