Course syllabus - Swedish for Teachers in Compulsory School Years 4-6, Introduction
Scope
15 credits
Course code
SVA043
Valid from
Autumn semester 2020
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-02-20
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Literary conceptualizations of growth : metaphors and cognition in adolescent literature
Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, cop. 2014 - viii, 164 pages
ISBN: 9789027201560 LIBRIS-ID: 16775014
Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
Stockholm: Natur & Kultur, 2015
Compendiums
Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina.
Lund: Studentlitteratur, 2008
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Articles
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Link
URLs
Tidig läs- och skrivutveckling i förskoleklass ur ett Flerspråkighetsperspektiv
Skolverket, (u.å)
Elevers läs- och skrivutveckling
Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658969/1553962104233/pdf2361.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Other
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Material från Skolverkets lärportal
-
Books
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2007 - 237, [5] s.
ISBN: 9789155467951 LIBRIS-ID: 10350643
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska : om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, [2019] - 238 sidor
ISBN: 9789187850745 LIBRIS-ID: 5gf1wvrm375khlq8
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Literary conceptualizations of growth : metaphors and cognition in adolescent literature
Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, cop. 2014 - viii, 164 pages
ISBN: 9789027201560 LIBRIS-ID: 16775014
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Compendiums
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
URLs
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Other
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Material från Skolverkets lärportal
-
Books
Literacy i skolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 154 sidor
ISBN: 9789144120836 LIBRIS-ID: 22616715
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Compendiums
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
URLs
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Other
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Tankar om barnlitteraturen
Stockholm: Rabén & Sjögren, 1963
Material från Skolverkets lärportal
Examination
TEN1, Written examination, 2 credits, written individual examination regarding the structure of the language concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, written individual examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 2-4, 9 and 10, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, seminar regarding language development work methods concerning learning outcomes 3, 5 and 10, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR1, Field study report, 1 credit, oral and written report regarding language development concerning learning outcomes 1-3 and 8-10, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM2, Take-home examination, 5 credits, written individual examination regarding children's and youth literature and its didactic prerequisites and applications concerning learning outcomes 6-8 and 10, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
GRU1, Group assignment, 1 credit, group assignment regarding grammar-teaching applications concerning learning outcomes 1 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 1 credit, seminar regarding applications in teaching with fiction concerning learning outcomes 5, 8 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for at least 8 credits.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail