Course syllabus - Development Work and Evaluation in Preschool
Scope
7.5 credits
Course code
OAU174
Valid from
Autumn semester 2020
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2015-12-10
Revised
2019-12-09
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 171 sidor
ISBN: 9789147129188 LIBRIS-ID: t56j7b2rrjwf2jg3
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789144152936 LIBRIS-ID: v81ccwndsn88dz1w
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 199 sidor
ISBN: 9789147144303 LIBRIS-ID: 8pglbvx06l85rpl1
Compendiums
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Articles
Redefining the importance of children's voices in personal social emotional development curriculum using the Mosaic Approach. EDUCATION 3-132019, VOL. 47, NO. 8, 998-1013
URLs
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Reference Literature
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Värdeladdade utvärderingar : en diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 139 sidor
ISBN: 9789188761668 LIBRIS-ID: 22681601
URL: Fulltext
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Stockholm : Lärarförlaget, 2015 - 245 s.
ISBN: 9789198176292 LIBRIS-ID: 18357165
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 119
ISBN: 978-91-88761-74-3 LIBRIS-ID: 22696527
URL: Link
Kurslitteraturen i kursen PEA082
-
Books
Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 171 sidor
ISBN: 9789147129188 LIBRIS-ID: t56j7b2rrjwf2jg3
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789144152936 LIBRIS-ID: v81ccwndsn88dz1w
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Compendiums
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Articles
Redefining the importance of children's voices in personal social emotional development curriculum using the Mosaic Approach. EDUCATION 3-132019, VOL. 47, NO. 8, 998-1013
URLs
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Reference Literature
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Värdeladdade utvärderingar : en diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 139 sidor
ISBN: 9789188761668 LIBRIS-ID: 22681601
URL: Fulltext
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Stockholm : Lärarförlaget, 2015 - 245 s.
ISBN: 9789198176292 LIBRIS-ID: 18357165
Vilken kunskap erkänns i det systematiska kvalitetsarbetet? Om oförenliga tankestilar i dagens förskola i dagens förskola
Nordisk Barnehageforskning, 7, 2014
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Slutrapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse - ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan
Skolinspektionen (2018),
Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 119
ISBN: 978-91-88761-74-3 LIBRIS-ID: 22696527
URL: Link
-
Books
Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik
Stockholm University, 2017 - 191
ISBN: 9789176497319 LIBRIS-ID: 20500789
URL: Link
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 - 173 sidor
ISBN: 9789144121130 LIBRIS-ID: 21758008
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
URLs
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Reference Literature
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Värdeladdade utvärderingar : en diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 139 sidor
ISBN: 9789188761668 LIBRIS-ID: 22681601
URL: Fulltext
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Stockholm : Lärarförlaget, 2015 - 245 s.
ISBN: 9789198176292 LIBRIS-ID: 18357165
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 119
ISBN: 978-91-88761-74-3 LIBRIS-ID: 22696527
URL: Link
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Slutrapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse - ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan
Skolinspektionen (2018),
Examination
INL1, Written assignment, 6 credits, individually written assignment concerning learning outcomes 1, 2 and 4, grade Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction.
SEM2, Seminar, 1.5 credits, oral examination concerning learning outcomes 2 and 3, Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail