Course syllabus - Learning through a Second Language
Scope
7.5 credits
Course code
SSA223
Valid from
Spring semester 2021
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Swedish as a Second Language
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-02-03
Revised
2019-12-09
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 191 sidor
ISBN: 9789144140933 LIBRIS-ID: v7vsnh16s5rlqw9r
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 263 sidor
ISBN: 9789144128955 LIBRIS-ID: bk7qzzxq8sx3mlnz
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
5. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2019 - 286 s,
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 323 sidor
ISBN: 9789147122073 LIBRIS-ID: 19716581
Articles
OrdiL-en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
2007
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20503/1/gupea_2077_20503_1.pdf
Assessing learning - a language based approach
Stockholm: HLS förlag, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84020.1333710072!/menu/standard/file/2006_3_Polias.pdf
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011 - 108 s.
ISBN: 9789174474114 LIBRIS-ID: 12455895
URL: Fulltext
Web Addresses
Flerspråkighet och funktionsnedsättningar
Specialpedagogiska myndigheten, 2023
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012. Tillgänglig på Youtube
Hur blir man klok på sitt andraspråk? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012. Tillgänglig på Youtube
Reference Literature
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Other Materials
-
Books
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789173828468 (korr.) LIBRIS-ID: 11583184
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 323 sidor
ISBN: 9789147122073 LIBRIS-ID: 19716581
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-7382-841-3 LIBRIS-ID: 11622071
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Articles
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 5:1, 37-68, 2010
OrdiL-en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
2007
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20503/1/gupea_2077_20503_1.pdf
Assessing learning - a language based approach
Stockholm: HLS förlag, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84020.1333710072!/menu/standard/file/2006_3_Polias.pdf
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011 - 108 s.
ISBN: 9789174474114 LIBRIS-ID: 12455895
URL: Fulltext
Flerspråkighet som resurs i NO-klassrummet. Pedagogisk forskning i Sverige 21 (1-2).
2016
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1423/1267
Web Addresses
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012,
Hur blir man klok på sitt andraspråk?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012,
Reference Literature
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Making it matter: Relevant instruction for new mainstream students.
Kappa Delta Pi Record, 2012
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Other Materials
Kursplaner i svenska som andraspråk samt övriga ämnen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Ytterligare material tillkommer enligt lärares anvisningar.
Examination
TEN2, Written examination, 4 credits, written examination concerning learning outcomes 1-4, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 3.5 credits, seminar concerning learning outcomes 2-5, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail